Górna Grupa, 27.08.2010
Pani
Mariola Michalska
Dyrektor Przedszkola Samorządowego
w Górnej Grupie
WNIOSEK
w sprawie dopuszczenia do użytku programu wychowania przedszkolnego
Zwracamy się z uprzejmą prośbą o dopuszczenie do użytku programu wychowania przedszkolnego pt. „Nasze przedszkole. Program edukacji przedszkolnej wspomagający rozwój aktywności dzieci” Małgorzaty Kwaśniewskiej i Wiesławy Żaby –Żabińskiej wydany w 2009 r. przez Grupę Edukacyjną „MAC Edukacja”.
Uzasadnienie wyboru:
Program w/w jest zgodny z podstawą programową wychowania przedszkolnego z dnia 23.12.2008r (Dz.U. z 15-10-2009, poz.17, Nr 4),. oraz odpowiada zaleceniom zawartym w rozporządzeniu MEN z 08.06.2009 r. w/s dopuszczenia do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania oraz dopuszczenia do użytku szkolnego podręczników.
Jest zgodny z potrzebami i możliwościami rozwojowymi dziecka przedszkolnego. Punktem wyjścia w niniejszym programie uczyniono aktywność dziecka, we wszystkich możliwych jej formach. Przewiduje działania zmierzające do poznania samego siebie, własnych możliwości, otoczenia społeczno-przyrodniczego, relacji z innymi, dążenie do wzrastającej samodzielności, samostanowienia zgodnego z własnymi potrzebami, dążeniami.
Zakłada:
-pełną elastyczność w toku wykorzystania go w pracy pedagogicznej, co pozwala dostosować zadania do potrzeb zespołu dziecięcego i poszczególnych wychowanków,
- dowolność w interpretacji treści, wykraczanie ponad materiał edukacyjny.
Zapewnia nauczycielom elastyczność w postępowaniu, pomysłowość, twórczość w formułowaniu problemów, samodzielność w poszukiwaniu nowych metod i środków, otwartość na propozycje dzieci i odnoszenie przez nie sukcesów.
W programie główny nacisk położono na aktywność dziecięcą w różnych jej obszarach: społecznym, językowym, poznawczym, artystycznym, ruchowym i zdrowotnym, co stanowi korelację z obszarami edukacyjnymi zaproponowanymi przez MEN w podstawie programowej.
Główne cele wychowania przedszkolnego określone w podstawie programowej rozbite zostały w programie na cele szczegółowe określone w rozdziałach „Cele edukacyjne” i „Cele operacyjne” sformułowane po przedstawieniu treści z każdego obszaru, określone jako „Oczekiwane efekty aktywności dziecka”.
W ramach aktywności społecznej, językowej, poznawczej, artystycznej, ruchowej, zdrowotnej wyodrębniono kategorie, aby wykazać ich zgodność z założeniami ministerialnymi z jednoczesnym ujęciem numeru obszaru edukacyjnego z podstawy programowej.
Program „Nasze przedszkole...” został uhonorowany Nagrodą im. Filipa Kallimacha za wybitne osiągnięcia w sferze edukacji oraz wyróżniony w konkursie MEN i CODN.
Jest aktualny, w pełni kompletny.
Zawiera wskazania dla nauczyciela dotyczące zasad, metod i narzędzi diagnozowania rozwoju dziecka.
Jest wzbogacony o zasady, formy i przykłady organizowania współpracy przedszkola z rodzicami oraz propozycje literatury.
Podpisy wnioskujących nauczycieli:
_____________________________
_____________________________
______________________________
_____________________________
Zatwierdzam program edukacji przedszkolnej pt.: Nasze przedszkole Małgorzaty Kwaśniewskiej i Wiesławy Żaby-Żabińskiej
do realizacji we wszystkich grupach wiekowych w roku szkolnym 2010/2011
Uzasadnienie
Program pozytywnie zaopiniowany przez cały zespół nauczycielski przedszkola.
Posiada dobre recenzje w prasie pedagogicznej.
Posiada dobrą ocenę doradców metodycznych i realizatorów programu w minionym roku szkolnym.
Zawiera :
opis sposobu realizacji celów kształcenia i zadań ustalonych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego, określonej w rozporządzeniu MEN z dnia 23-12-2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół ( Dz.U. z 2009 r. Nr4, poz.17),
szczegółowe cele kształcenia i wychowania,
treści zgodne z treściami Nauczania zawartymi w podstawie programowej wychowania przedszkolnego,
sposoby osiągania celów kształcenia i wychowania, z uwzględnieniem możliwości indywidualizacji pracy w zależności od potrzeb i możliwości dzieci,
metody przeprowadzania analizy gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole ( diagnoza przedszkolna),
wskazania służące kształtowaniu pożądanych postaw i realizacji założonych celów.
Obejmuje całość podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
Spełnia warunki dopuszczenia do użytku , o których mowa w rozporządzeniu z dnia 08-06-2009 r. w sprawie dopuszczenia do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego ( Dz. U. Nr 89, poz 730)
Wybrany przez radę pedagogiczną program posiada obudowę dydaktyczną ( materiał przystępny dla dzieci ze wszystkich grup wiekowych, jest uszeregowany zgodnie z zasadą stopniowania trudności , uwzględnia zainteresowania i potrzeby dziecka przedszkolnego oraz umożliwia indywidualizację.
Jest wartościowy z punktu widzenia możliwości rozwoju ogólnych kompetencji dziecka i rozwoju koncepcji pedagogicznej przedszkola jako instytucji.
Jest użyteczny w pracy pedagogicznej, ponieważ zapewnia nauczycielowi pomoc w pracy z dziećmi, realizacji materiału, doboru środków dydaktycznych i bieżącą kontrolę.
Posiada pozytywne walory z punktu widzenia rozwoju wychowanka.
PLAN EDUKACJI PROEUROPEJSKIEJ
Nazwa imprezy
|
Planowany czas realizacji |
Zasięg imprezy |
1. Inscenizacja pt.: „Europa dzieciom”
|
styczeń 2004 |
sesja Rady Gminy Dragacz, środowiskowa, lokalna, Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy |
2. Prawa dziecka-mieszkańca Europy, (temat kompleksowy) |
maj 2004 |
6-latki przedszkole |
3. Europejskie krajobrazy- konkurs plastyczny |
kwiecień 2004 |
przedszkole i oddziały przedszkolne z terenu Gminy Dragacz, lokalny |
4. Muzyka z różnych zakątków Europy- cykl koncertów dla przedszkolaków przez uczniów Szkoły Muzycznej w Grudziądzu |
styczeń, marzec, czerwiec 2004 |
przedszkole, rodzice, lokalny |
5. Relaksacja z baśnią europejską pt.: ”Bajarka opowiada” |
styczeń- czerwiec 2004 |
przedszkole |
6. „Tańczyć każdy lubi”- tańce z różnych zakątków Polski |
kwiecień 2004 |
dzieci z oddziałów przedszkolnych i przedszkola z całego terenu Gminy Dragacz, lokalny |
7. Kurs j. angielskiego |
styczeń- maj 2004 |
55% przedszkolaków, przedszkole |
8. Tradycje świąteczne różnych krajów Europy |
styczeń- kwiecień 2004
|
przedszkole, lokalne |
9. Inscenizacja „Trzy spotkania z orłem” |
maj 2004 |
konkurs ogólnogminny, lokalny |
10. Edukacja prozdrowotna- program autorski „Turniej wiedzy o zdrowiu” |
maj 2004 |
dzieci, rodzeństwo i rodzice, oddziały zerowe, lokalny |
11. „Sportowe potyczki”, Atlanta 2004- rabbit |
1-7 maja 2004 |
tydzień związany z obchodami Dnia Dziecka |
12.Wynalazki z różnych zakątków Europy (temat kompleksowy) |
marzec 2004 |
grupa 6-latków, przedszkole |
Górna Grupa, 01-09-2005r.
Wykaz programów autorskich i innowacji pedagogicznych opracowanych i realizowanych przez Radę Pedagogiczną Przedszkola Samorządowego w Górnej Grupie
PROGRAMY AUTORSKIE:
1. Program edukacji prozdrowotnej w przedszkolu: Największym skarbem człowieka jest zdrowie
2. Program adaptacyjny pt.: Wykorzystanie bajek do korygowania zachowań lękowych dzieci w wieku przedszkolnym.
3. Program socjoterapeutyczny z elementami muzykoterapii dla dzieci nadpobudliwych psychoruchowo pt.: Muzyka nadzieją
4.Program profilaktyki przedszkolnej pt.: Zdrowy świat- radosne dzieciństwo”
INNOWACJE PEDAGOGICZNE :
1. System pracy z dzieckiem zdolnym
2. Relaksacja w przedszkolu
3. Praca z dzieckiem ryzyka dysleksji.
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Przedszkole Samorządowe w Górnej Grupie