Aktualności

Program wychowawczy

 

 

PROGRAM WYCHOWAWCZY

Przedszkola Samorządowego

w Górnej Grupie

 

 

 

                                                         (zaktualizowany na dzień 01.09.2010r.)

 

 

 

 

 

 

 

 

Opracowała

Mariola Michalska

we współpracy

z Radą Pedagogiczną

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Górna Grupa, 2010 rok

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Niniejszy program wychowawczy zatwierdzony został na konferencji

Rady Pedagogicznej w dniu 17 maja 2002 roku.

Zaopiniowany pod względem merytorycznym przez nauczycieli

i przez Radę Rodziców.

 

 

 

 

Pozytywnie zaopiniowany

Jest załącznikiem do Statutu

 

 

 

 

 

 

SPIS TREŚCI

 

Wstęp

  1. I.            Uwagi dotyczące modyfikacji programu.
  2. II.            Podstawy prawne.
  3. III.            Zadania przedszkola.
    1. Misja wychowawcza przedszkola.
    2. Główne cele i zadania przedszkola w aspekcie wychowawczym.
    3. Przykładowe cele szczegółowe.
    4. Szkic ideału wychowawczego.
    5. Prawa i obowiązki dziecka.
    6. Prawa i obowiązki rodzica.
  4. IV.            Program
    1. Główne założenia programu wychowawczego.
    2. Podstawy wdrażania zadań wychowawczych.
    3. Podstawy efektywnych działań wychowawczych.
    4. Priorytety w zakresie wychowania.
    5. Model absolwenta Przedszkola Samorządowego w Górnej Grupie.
    6. Dziecięcy Kodeks Zachowań.
    7. Metody, środki, rozwiązania.
    8. Zadania nauczyciela – wychowawcy.
    9. Model wychowawcy.
    10. Przykładowe zadania programowe (tematyka, standardy osiągnięć dzieci, przykładowe sposoby realizacji).
    11. Procedury osiągania celów.
    12. Metody motywowania dzieci.
  5. V.            Ewaluacja działań wychowawczych.
  6. VI.            System informowania o postępach edukacyjnych dzieci.

 

 

 

 

 

PODSTAWY PRAWNE

 

  1. Konwencja praw dziecka (1989, ONZ, ratyfikacja przez Polskę w 1991 r.).
  2. Ustawa o systemie oświaty z 07-09-1991 r. art. 1, pkt 1 oraz art. 4.
  3. Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej (art. 48 ust. 1, art. 70 ust.1, art.72 ust.1).
  4. Karta Nauczyciela (art.6).
  5. Rozporządzenie MEN z dnia 23.12.2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół.

 

 

 

 

WSTĘP

 

Wychowanie jest podstawową powinnością wszystkich dorosłych wobec kolejnych pokoleń wstępujących w dorosłość, jest szczególną powinnością rodziców i nauczycieli.

Niniejszy program zawiera cele wychowania oraz opis przykładowych sytuacji wychowawczych.

Zadania wychowawcze dotyczą trzech obszarów:

  • pracy edukacyjnej każdego nauczyciela,
  • zestawu obowiązków właściwych dla wychowawcy,
  • tematyczny program wychowawczy.

Za najważniejszy warunek pomyślności w realizacji niniejszego programu uważa się zasadę współdziałania wszystkich podmiotów procesu wychowawczego. Bezwzględny priorytet w wychowaniu przyznaje się rodzicom. Rodzice bowiem mają prawo do decydowania o całym procesie wychowania dziecka, również w tym jego nurcie, który dokonuje się w przedszkolu.

Rola przedszkola pozostaje jednak niezastąpiona w zakresie wprowadzania dziecka w kontakty społeczne oraz konfrontowania wiedzy i umiejętności:

-        w kontaktach w kręgu rówieśniczym oraz przezwyciężaniu przez dziecko napotkanych trudności,

-        współdziałania z zespołem i rozwoju umiejętności organizacyjnych,

-        ścieraniu się poglądów rówieśniczych, konfrontacji ocen moralnych, w dokonywaniu pierwszych poważnych wyborów,

-        w zdobywaniu wiedzy i umiejętności potrzebnych do wszechstronnego rozwoju osobowości.

Przedstawiona koncepcja wychowania jest próbą znalezienia odpowiedzi na następujące pytania:

-        Ku czemu chcemy prowadzić naszych wychowanków?

-        Do jakiego życia ich przygotowujemy / cel i sens /?

-        Które strefy jego rozwoju chcemy szczególnie rozwinąć?

Dziecko powinno mieć możliwość rozwoju integralnego; rozwijać się fizycznie, kształcić zmysły, uczyć się kierowania emocjami, kształcić się intelektualnie, rozwijać moralnie, ćwiczyć wolę i rozwijać się duchowo.

Oczekuje się, iż zaproponowany program przełożony na konkretne oferty edukacyjne dla dzieci posłuży do realizacji następujących celów:

1)      W sferze wychowania fizycznego:

-        kształtowanie sprawności fizycznej,

-        profilaktyka zdrowotna,

-        wzrost odporności, hart.

2)      Kształtowanie zdolności spostrzegania i kojarzenia:

-        wyostrzenie zmysłów, umiejętność obserwacji,

-        ćwiczenia pamięci, koncentracji uwagi i zdolności kojarzenia.

3)      Ukierunkowanie uczuć i emocji:

-        poznanie własnej sfery uczuciowej,

-        umiejętność kontaktowania się z ludźmi,

-        uwalnianie sądów i ocen,

-        opanowanie emocji.

4)      Rozwój intelektualny:

-        rozszerzanie zainteresowań,

-        umiejętność przyswajania wiedzy i poszukiwania informacji i wypowiadania się.

5)      Rozwój moralny:

-        autentyzm działań, otwartość, ufność,

-        umiejętność oceny własnych zachowań,

-        gotowość do działania na rzecz innych.

6)      Kształcenie woli:

-        wytrwałość w działaniu,

-        odpowiedzialność,

-        aktywność,

-        stawianie celów i ich realizacja,

-        animacja działań.

7)      Rozwój duchowy:

-        poznawanie zasad wiary,

-        poznawanie dorobku kultury,

-        kształtowanie postawy twórczej,

-        myślenie refleksyjne,

-        zdolność do kontaktów z drugim człowiekiem.

Niniejszy program winien być dopasowywany do specyficznych potrzeb środowiskowych i modyfikowany z punktu widzenia specyfiki pracy z grupą i kierunków pracy przedszkola w danym roku szkolnym.

 

            Wśród pojęć pedagogicznych „wychowanie” jest jednym z trudniejszych do zdefiniowania. Można je rozpatrzyć w węższym i bardzo szerokim znaczeniu. Wychowanie jest więc świadomym, celowym i specyficznym działaniem pedagogicznym rodziców lub nauczycieli, dokonywanym przede wszystkim przez słowo (i inne postaci interakcji, zwłaszcza przykład osobisty) zmierzające do osiągnięcia względnie trwałych zmian w rozwoju umysłowym, społecznym, kulturowym, duchowym jednostki ludzkiej. W szerszym znaczeniu jest to oddziaływanie całokształtu specyficznych pedagogicznych bodźców i doświadczeń ogólnospołecznych, grupowych i indywidualnych, profesjonalnych i nieprofesjonalnych, przynoszących względnie trwałe skutki w rozwoju jednostki ludzkiej.

            Wychowanie więc rozpoczyna się w rodzinie, natomiast przedszkole tylko je kontynuuje i ukierunkowuje.

            Program wychowawczy ma na celu poprawę jakości pracy edukacyjnej, uwzględnia potrzeby społeczności przedszkolnej tj. dzieci, rodziców i środowiska oraz pracowników. Integruje nauczycieli i rodziców w realizowaniu celów wychowawczych, ujednolica oddziaływania wychowawcze, kieruje procesy wychowawcze na właściwe tory.

 

 

 

UWAGI DO WERSJI ZMODYFIKOWANEJ WG STANU NA DZIEŃ 01-09-2010R.

 

To program oparty na wieloletnich obserwacjach zachowań dzieci i osiągnięć związanych z rozwojem społecznym i emocjonalnym. Aby uniknąć ewentualnych możliwych potknięć życiowych naszych wychowanków w życiu społecznym, dać im większe szanse rozwoju pragniemy wykorzystać każdą chwilę i dany nam czas już teraz na pracę nad pełnym rozwojem poznawczym i społecznym. Ugruntowanie pojęć i zasad współżycia w społeczeństwie da mocne podstawy do przyszłego życia zgodnego z obowiązującymi zasadami. Złe rezultaty przynosi działanie dorosłych w stylu autokratycznym, szafowanie przez nich ocenami hierarchizującymi, wzmaganie przez dorosłych niezdrowej rywalizacji wśród dzieci, przesadna troskliwość o ład i porządek, nadmierny liberalizm, moralizatorstwo, bezwzględne wymuszanie zachowań akceptowanych tylko przez dorosłych. Znacznie lepsze jest aby poprzez własne doświadczenia i poznanie dziecko uznało zasady współżycia międzyludzkiego jako własne i niepodważalne. Rola nauczyciela to rola osoby tworzącej warunki i klimat.

Przyjmując panujący powszechnie system wartości oraz wiek rozwojowy dzieci określam zasady i normy postępowania ważne dla dziecka i społeczności przedszkolnej oraz poza placówką. Pragnę u dziecka wybudować przez czas obecności w przedszkolu system wartości oraz umiejętność życia w grupie, oraz powstanie własnego pozytywnego wizerunku.

Dziecku w wieku przedszkolnym zdarzają się konflikty drobne lub agresja słowna oraz czynna. Dobrze, że są to zjawiska krótkotrwałe łatwe do wytłumaczenia i zażegnania. Jednak zależy nam na pełnym wpojeniu zasad, reguł, kontroli emocji, aby nawet te przypadki zminimalizować lub wykluczyć. Przekonanie o racji takiego postępowania powinno stać się wartością samego dziecka a nie normą wyciskaną na nim przez dorosłych lub społeczeństwo. Dlatego tym programem uda się też zniwelować popełniane błędy wychowawcze przez nauczycieli.

Przyczyna wielu konfliktowych sytuacji, zachowań jest często egocentryzm dziecięcy, błędy wychowawcze rodziny, chęć dominacji. Dlatego jest to ten czas, aby z egoisty powstał człowiek tolerancyjny, wrażliwy na drugiego człowieka, troskliwy posiadający własny sposób radzenia sobie z emocjami i własny system wartości i oceny.

 

WYKAZ CELÓW – DOBÓR TREŚCI

 

Celem tego programu jest:

-        kształtowanie umiejętności obcowania z ludźmi, dostrzeganie i szanowanie potrzeb otoczenia, rozwijanie zdolności emocjonalnej empatii, rozumienie uczuć innych ludzi, często odmiennych od własnych i uznawanie prawa do własnego życia każdego człowieka

( bądź koleżeński)

normy postępowania:

-        nie wyśmiewaj się z kolegi, koleżanki,

-        słuchaj co mówią inni,

-        nie wyrządzaj krzywdy innym,

-        pomagaj młodszym,

-        dziel się z innymi tym co masz,

-        negocjuj, przepraszaj, przebaczaj,

-        rozwiązuj konflikty.

 

-        danie dzieciom możliwości uczenia się, rozpoznawania i otwartego komunikowania innym własnych uczuć i potrzeb, tworzyć okazje do gromadzenia wiedzy o tym jakie uczucia przeżywają koledzy i koleżanki w różnych sytuacjach, co może stanowić podstawę do ich lepszego rozumienia i akceptacji, rozwijanie poczucia własnej wartości

(patrz, słuchaj, mów)

normy postępowania:

-        wyrażaj swoje emocje w sposób dla nas zrozumiały,

-        zwróć się z problemami do kogoś,

-        nie obrażaj się i innych,

-        nie bądź agresywny (nie bij, nie zabieraj),

-        baw się tak, aby nie przeszkadzać innym,

-        pytaj co chcieliby koledzy i koleżanki,

-        pamiętaj o konsekwencjach swoich działań,

-        rób tak aby zabawa była dla wszystkich,

-        ludzie mają prawo do błędów,

-        akceptuj siebie takim jakim jesteś (masz coś dobrego),

-        okazuj swoje uczucia innym,

-        powiedz czego się boisz,

-        zawsze ciebie słuchamy – słuchaj innych.

 

-        kształtowanie zachowań społecznie akceptowanych, budowanie zachowań kulturalnych, budzenie wrażliwości na estetykę pomieszczeń, otoczenia, ubioru, próby wpajania u dzieci zasad savoir-vivru.

(kultura bycia)

nomy postępowania:

-        używaj form grzecznościowych,

-        stosuj zasadę dziewczynka ma pierwszeństwo,

-        umiesz kulturalnie spożywać posiłki,

-        dbasz o ład i porządek tam gdzie pracujesz i bawisz się,

-        okazujesz szacunek dorosłym, starszym,

-        uśmiechaj się i bądź serdeczny,

-        słuchaj, gdy ktoś mówi, nie przerywaj,

-        mów głosem umiarkowanym, nie krzycz,

-        witaj się i żegnaj ze wszystkimi znajomymi,

-        ustępuj miejsca starszym,

-        nie niszcz (zabawek, prac, środowiska),

-        pomożesz dorosłym będąc samodzielnym,

-        opiekuj się zwierzętami.

 

 

 

 

 

 

Uwagi do modyfikacji programu wg stanu na dzień 01-09-2007 r.

 

ZGODNOŚĆ Z PODSTAWĄ PROGRAMOWĄ

 

TREŚCI PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO OPARTE ZOSTAŁY NA

PODSTAWIE PROGRAMOWEJ WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO

 

I. POZNANIE I ROZUMIENIE SIEBIE I ŚWIATA

 

Organizowanie działań umożliwiających poznawanie wielowymiarowości człowieka.

Wykorzystanie i tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości społeczno-kulturowej

 

II. NABYWANIE UMIEJĘTNOŚCI POPRZEZ DZIAŁANIE

 

Umożliwienie dziecku dokonywania wyborów i przeżywania pozytywnych efektów własnych działań.

 

III. ODNAJDYWANIE SWOJEGO MIEJSCA W GRUPIE RÓWIEŚNICZEJ, WSPÓLNOCIE

 

Uczenie nawiązywania bliskiego, serdecznego kontaktu z innymi.

Pomoc w budowaniu pozytywnego obrazu własnego Ja.

Identyfikowanie i nazywanie różnych stanów emocjonalnych.

Uczenie sposobów radzenia sobie z własnymi emocjami właściwego reagowania na przejawy emocji innych oraz kontrolowania zachowań.

Wdrażanie do zachowań akceptowanych społecznie.

Dostarczanie przykładów i doświadczeń rozwiązywania sytuacji społecznych na zasadzie kompromisu i akceptacji potrzeb innych osób.

 

IV. BUDOWANIE SYSTEMU WARTOŚCI

 

Wprowadzenie dziecka w świat wartości uniwersalnych.

Wykorzystanie codziennych sytuacji do podejmowania prób samooceny i oceny innych.

Stwarzanie okazji do podejmowania przez dziecko wyborów i zdawania sobie sprawy z ich konsekwencji.

 

 

 

MISJA WYCHOWAWCZA PRZEDSZKOLA

 

 

  1. Akceptujemy każde dziecko takie jakim jest, ze swoją odrębnością i specyfiką rozwoju dając mu poczucie bezpieczeństwa i utwierdzając je w przekonaniu, że posiada mocne strony własnego rozwoju.
  2. Tworzymy środowisko do materialnego działania stymulujące rozwój wychowanków.
  3. Preferujemy rozumną swobodę, a nie rygor lub brak jakichkolwiek ograniczeń oraz unikamy rywalizacji w codziennych sytuacjach.
  4. Dążymy do stworzenia stabilności w kontekście oczekiwań i wymagań względem dziecka.
  5. Tolerujemy i rozumiemy znaczenie różnych zachowań pełniących funkcje terapeutyczne, szczególnie w zabawie np. płacz, śmiech, okrzyk, bieganie, tupanie, czasowe izolowanie się czy wyładowanie złości.
  6. Włączamy się w działanie dzieci – obok nich, razem z nimi, porozumiewamy się.
  7. Realizujemy różne formy komunikacji międzyludzkiej, w tym niewerbalne /uśmiech, pieszczota, spojrzenia itp./
  8. Dobrze przygotowujemy dzieci do podjęcia nauki szkolnej w sferze gotowości intelektualnej, emocjonalno-społecznej i fizycznej.
  9. Wspieramy każde dziecko w jego indywidualnym wszechstronnym rozwoju zgodnie z osobistymi potrzebami i możliwościami. Każdy jest dla nas jednakowo ważny, każdemu pomagamy, aby odniósł sukces.
  10. Dążymy do partnerskich i demokratycznych relacji między dziećmi i nauczycielami, rodzicami i środowiskiem lokalnym.
  11. Promujemy humanistyczny system wartości, przy pełnej akceptacji prawa do wyznawania własnej orientacji religijnej.
  12. Zapewniamy dzieciom dobre, bezpieczne i przyjazne warunki rozwoju.
  13. Dbamy o różnorodną i atrakcyjną ofertę edukacyjną.
  14. Troszczymy się o właściwe przygotowania wychowanków do życia społecznego w rodzinie, środowisku lokalnym, w ojczyźnie i w zjednoczonej Europie.

 

 

 

GŁÓWNE CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA

W ASPEKCIE WYCHOWAWCZYM

 

 

  1. Wspieranie przez nauczycieli wychowawczej roli rodziny, rodziców. Integrowanie działań przedszkola i rodziców.
  2. Kształtowanie przez przedszkole postaw prospołecznych, prorodzinnych, prozdrowotnych.
  3. Pomoc przedszkola w przeciwdziałaniu zagrożeniom społecznym, cywilizacyjnym, patologicznym przejawom narastającej agresji, przemocy i narkomanii.
  4. Kształtowanie hierarchii wartości uniwersalnych /dobra, piękna, sprawiedliwości itp./

 

 

 

 

Według Anny Brzezińskiej do podstawowych zadań wychowawczych przedszkola należy również tworzenie sytuacji edukacyjnych mających na celu:

-        rozeznanie przez dziecko własnych możliwości, szans, świadomości ich wykorzystania w działaniach trudnych, złożonych i niejasnych,

-        podejmowanie prób rozwiązywania zadań, do osiągnięcia wyniku, mimo przeszkód zewnętrznych np. braku czegoś lub kogoś,

-        porozumiewanie się z ludźmi w celach informacyjnych, interakcyjnych – bez lęku,

-        podejmowanie odpowiedzialności za skutki postępowania, doświadczenia, konsekwencji lub jej braku przy wykonywaniu podjętych zadań,

-        usprawnianie fizyczne wyhamowania zbędnych ruchów rozpraszających intelektualnie, pozwalających dostosować się do odmiennych od przedszkolnych warunków działania w placówce,

-        rozeznanie (orientacji) w przestrzeni konkretnej – zmieniających się parametrach, poszukiwania, analizowania uwarunkowań swego położenia w stosunku do rzeczy, ludzi, próba rozeznania w wybranych przez dziecko, rodziców, nauczycieli, elementach przestrzeni,

-        rozwój samodzielności w działaniu w sferze fizycznej, próbowanie bycia samodzielnym intelektualnie (w tym także prób czytania, liczenia i pisania), społecznie – bycie otwartym, oryginalnym, decydującym o sobie i przyjmującym zasady wypracowane przez grupę,

-        wstępne ogólne rozeznanie w podstawowych wartościach etycznych, uznanych za ważne w środowisku dziecka, w wartościach obiektywnych przyjmowanych przez dziecko z punktu widzenia jego potrzeb z próbą orientacji na potrzeby innych ludzi,

-        umiejscowienie dziecka w rodzinie, w otoczeniu wytworów człowieka i przyrody,

-        motywowanie dziecka do poznawania świata (szczególnie siebie) do przeżywania wartości w nim nagromadzonych, dzięki pismu, mowie, obrazowi, dźwiękom do rozumienia znaczeń,

-        nastawienie wychowanka na dialog, negocjowanie z drugim człowiekiem na konieczność zachowania tolerancji dla innych, i także dla siebie w sytuacji popełniania błędów (a nie powtarzania ich), próba oceny sytuacji, zachowań ludzi wobec zadań, zachowań własnych wobec wyników działania.

 

 

 

CELE WYCHOWAWCZE PRZEDSZKOLA

 

  1. Wzbogacanie wiedzy o otaczającym świecie i zdobywanie nowych doświadczeń.
  2. Umożliwienie dzieciom odkrywania siebie i innych przez własne działania.
  3. Wyrabianie umiejętności komunikowania się w sposób werbalny i niewerbalny.
  4. Umożliwienie dzieciom dokonywania wyborów i przeżywania pozytywnych efektów własnych działań.
  5. Wdrożenie do przestrzegania zasad warunkujących bezpieczeństwo.
  6. Pomoc dziecku w budowaniu pozytywnego obrazu własnego „JA”.
  7. Kształtowanie życzliwego i otwartego stosunku do ludzi oraz przyrody.
  8. Uczenie dzieci rozwiązywania sytuacji trudnych na zasadzie kompromisu i uwzględniania potrzeb innych.

 

 

 

 

Przykładowe cele szczegółowe

PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO

 

-        poznawanie i przestrzeganie podstawowych zasad i zabiegów higienicznych na rzecz własnego zdrowia fizycznego i psychicznego,

-        wdrażanie nawyków higienicznych i kulturalnych,

-        usamodzielnianie dziecka,

-        eliminowanie zachowań agresywnych,

-        przestrzeganie kompromisu w zabawie,

-        zgodne funkcjonowanie w grupie,

-        budowanie systemu wartości,

-        wskazywanie dzieciom tego, co dobre i złe,

-        kształtowanie odporności emocjonalnej,

-        rozpoznawanie i nazywanie uczuć, emocji,

-        radzenie sobie w nowych i trudnych sytuacjach,

-        radzenie sobie ze stresem i porażkami,

-        podejmowanie prób kontrolowania swojego zachowania,

-        nabywanie nawyków poprawnego zachowania,

-        stosowanie zwrotów grzecznościowych,

-        przestrzeganie umów i zasad,

-        kształtowanie przynależności do grupy, rodziny,

-        nabywanie zwyczaju reagowania na wezwania i polecenia nauczycieli,

-        współdziałanie z rówieśnikami,

-        zgodne współdziałanie w zespole i podejmowanie prób rozwiązywania konfliktów na drodze negocjacji,

-        rozumienie konieczności szanowania działalności innych (nieprzeszkadzanie innym),

-        uważne słuchanie,

-        szanowanie wspólnych zabawek i odkładanie ich na wyznaczone miejsce,

-        uznawanie wzajemnych praw do uczestnictwa w zajęciach, rozmowach,

-        przezwyciężanie niechęci do nieznanych potraw,

-        zachowanie prawidłowej postawy przy stole,

-        prawidłowe posługiwanie się sztućcami,

-        stosowanie zasad kulturalnego zachowania się przy stole w trakcie spożywania posiłków, wdrażanie nawyku spożywania zdrowej żywności,

-        przestrzeganie zasad bezpiecznego poruszania się po drogach, nieoddalanie się od grupy,

-        reagowanie na sygnał nauczyciela,

-        nauka bezpiecznych relacji w stosunku do nieznanych osób,

-        unikanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu – zachowanie bezpieczeństwa podczas korzystania z urządzeń rekreacyjnych,

-        właściwe zachowanie się podczas korzystania ze środków transportu.

 

 

 

 

SZKIC IDEAŁU WYCHOWAWCZEGO

 

 

STANDARD

Absolwent przedszkola:

WSKAŹNIKI

* bardzo dobrze funkcjonuje w swoim naturalnym otoczeniu/ w rodzinie i w przedszkolu/

Wychowanek:

-        pozytywnie patrzy na otaczający go świat, siebie i innych ludzi,

-        traktuje naukę jako coś oczywistego, czasem nawet atrakcyjnego, choć na ogół nie uczy się bezkrytycznie wszystkiego,

-        ma szeroki krąg zainteresowań, którym poświęca czas, i które stara się rozwijać,

* jest otwarty

-        wykorzystuje możliwości, jakie stwarza mu dom i przedszkole,

-        rozumie ograniczenia wynikające z jego wieku,

-        chętnie i skutecznie komunikuje się, podejmuje próby obrony swojego punktu widzenia, ale i rozważa poglądy innych,

-        współpracuje z rówieśnikami,

-        w grupie potrafi działać zgodnie z obowiązującymi w niej zasadami,

-        potrafi planować swoje działania,

* jest odpowiedzialny

-        stara się przewidzieć skutki swoich działań,

-        wykorzystuje wcześniejsze doświadczenia i gotów jest ponosić konsekwencje swojego postępowania,

-        cieszy się z sukcesów, akceptuje porażki, ale podejmuje wytrwale działania zmierzające do znalezienia alternatywnych rozwiązań,

-        korzysta z pomocy najbliższego otoczenia,

-        dąży do usprawniania swojego działania,

* jest ciekawy świata

-        chętnie poznaje różne tajniki życia społecznego,

-        dostrzega podstawowe związki przyczynowo – skutkowe kierujące życiem i światem,

-        jest aktywny umysłowo, na ogół nie nudzi się,

* jest krytyczny

-        potrafi selekcjonować i porządkować zjawiska i oceniać ich przydatność do określonego celu,

* jest rozważny

-        zna zagrożenia związane z życiem w swoim środowisku,

-        wie jak dbać o zdrowie i naturalne środowisko,

-        przestrzega zasad bezpiecznej zabawy i pracy,

-        postępuje zgodnie z zasadami higieny,

-        wykazuje aktywność fizyczną i poznawczą,

* jest prawy

-        rozróżnia dobre i złe uczynki w oparciu o ukształtowany system wartości,

-        w swoim zachowaniu wykazuje dobre intencje,

* jest tolerancyjny

-        rozumie, że różnice między ludźmi są czymś normalnym i pożądanym,

-        w każdym stara się dostrzec coś dobrego i stara się go zrozumieć.

 

 

Wspólnie z rodzicami wychowujemy człowieka, który:

 

-        będzie umiał znaleźć cel i sens swego istnienia,

-        sprosta wyzwaniom szkolnym,

-        potrafi odróżnić dobro od zła,

-        będzie szanował godność osoby ludzkiej, odrzuci przemoc i agresję, uzależnienia i nałogi będą mu obce,

-        będzie umiał dbać o zdrowie własne i innych,

-        potrafi racjonalnie wykorzystywać swój czas wolny,

-        będzie żył w zgodzie z przyrodą jako dobrem autotelicznym,

-        umie i chce współpracować w zespole,

-        dostrzega, iż kształcenie jest procesem trwającym całe życie,

-        umie ocenić siebie i innych,

-        dąży do realizacji postawionych sobie celów,

-        szanuje poglądy innych, potrafi krytykować i krytykę przyjmować,

-        nie boi się borykać z problemami,

-        aktywnie uczestniczy w życiu rodziny i środowiska,

-        służy pomocą innym.

 

 

 

PRAWA I OBOWIĄZKI DZIECKA


Dziecko w przedszkolu ma wszystkie prawa wynikające z Konwencji Praw Dziecka, a w szczególności do:

 

  • Właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo – wychowawczo – dydaktycznego zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej
  • Szacunku dla wszystkich jego potrzeb, życzliwego i podmiotowego traktowania
  • Ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej bądź psychicznej
  • Do nauki przez zabawę i bycie sobą
  • Opieki i ochrony

 

Dziecko w przedszkolu ma zagwarantowane prawo do:

 

  • Godności i nietykalności osobistej
  • Wyrażania swobody myśli, sumienia i wyznania
  • Akceptacji takim jakie ono jest
  • Warunków sprzyjających jego rozwojowi
  • Indywidualnego rozwoju i własnego tempa tego procesu
  • Ochrony zdrowia
  • Nienaruszalności cielesnej
  • Korzystania z dóbr kulturalnych
  • Poszanowania własności
  • Znajomości swoich praw
  • Spokoju i samotności, gdy tego potrzebuje
  • Aktywnej dyskusji z dziećmi i dorosłymi
  • Aktywnego kształtowania kontaktów społecznych i otrzymania w tym pomocy
  • Zabawy i wyboru towarzyszy zabawy
  • Posiadania osób odpowiedzialnych i zaangażowanych, do których może się zwrócić
  • Spolegliwych umów i kontaktów z dorosłymi
  • Badania i eksperymentowania
  • Doświadczania konsekwencji własnego zachowania (ograniczonego względami bezpieczeństwa)
  • Różnorodnego, bogatego w bodźce i poddającego się procesom twórczym otoczenia
  • Snu i wypoczynku, jeśli jest zmęczone, a nie do snu „na rozkaz”
  • Jedzenia i picia, gdy jest głodne i spragnione, ale również prawo do nauki
  • Regulowania własnych potrzeb
  • Zdrowego jedzenia
  • Ochrony zdrowia
  • Ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej lub psychicznej

 

Dziecko w przedszkolu ma obowiązek, w trosce o bezpieczeństwo własne i kolegów:

 

Przestrzegać wszelkie umowy zawarte z nauczycielką, a w szczególności:

 

  • Nie oddalać się od grupy bez wiedzy nauczycieli;
  • Zgłaszać wszelkie przykre wypadki, uszkodzenia itp. związane ze zdrowiem dzieci, sygnalizować złe samopoczucie i potrzeby fizjologiczne;
  • Szanować sprzęt i zabawki znajdujące się w przedszkolu;
  • Dbać o estetykę i czystość pomieszczeń, w których przebywa;
  • Przejawiać właściwy stosunek do rówieśników, osób starszych, wynikający z postaw respektowania podstawowych norm społecznych i etycznych.

 

 

 

PRAWA I OBOWIĄZKI RODZICÓW:

 

Rodzice mają prawo:

 

1)      Zapoznania się z programem oraz zadaniami wynikającymi z programu rozwoju przedszkola i planów pracy nauczyciela w danym oddziale.

2)      Uzyskiwania na bieżąco rzetelnej informacji na temat swojego dziecka.

3)      Wyrażania i przekazywania nauczycielowi oraz dyrektorowi wniosków, propozycji oraz uwag dotyczących pracy przedszkola.

4)      Wyrażania i przekazywania opinii na temat pracy przedszkola organowi prowadzącemu i nadzorującemu pracę pedagogiczną poprzez swoje przedstawicielstwa tj. Radę Rodziców.

5)      Decydować o liczbie godzin pobytu dziecka w przedszkolu.

6)      Uczestniczyć w zajęciach dydaktyczno-wychowawczych.

7)      Znać jadłospis na dany dzień.

8)      Proponować charakter zajęć dodatkowych.

 

Do podstawowych obowiązków rodziców dziecka należy:

 

1)      Przestrzeganie Statutu Przedszkola Samorządowego w Górnej Grupie.

2)      Zaopatrzenie dziecka w niezbędną odzież, przedmioty i przybory.

3)      Respektowanie uchwał Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców podjętych w ramach ich kompetencji.

4)      Przyprowadzanie i odbieranie dziecka z przedszkola osobiście lub przez upoważnione osoby zapewniające dziecku pełne bezpieczeństwo.

5)      Przestrzeganie godzin pracy przedszkola.

6)      Terminowe uiszczanie odpłatności za pobyt dziecka w przedszkolu.

7)      Informowanie o przyczynach nieobecności dziecka w przedszkolu, niezwłocznie zawiadamianie o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych.

8)      Przestrzeganie zasad higieny i bhp na terenie przedszkola.

9)      Wykazywanie zainteresowania postępami dziecka w procesie dydaktyczno-wychowawczym, uczestniczyć w zebraniach rodziców, utrzymywać stały kontakt z nauczycielem bądź dyrektorem przedszkola w celu uzyskania aktualnych informacji o dziecku.

 

 

 

GŁÓWNE ZAŁOŻENIA PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO

 

  1. Integracja wychowania i kształcenia jako podstawowych elementów całościowego rozwoju wychowanka.
  2. Prowadzenie zajęć metodami niekonwencjalnymi.
  3. Dbałość przedszkola o zachowanie właściwych proporcji między przekazem informacji, rozwijaniem umiejętności i wychowaniem, czyli nauczaniem i wychowaniem.
  4. Traktowanie dziecka jako podmiotu wychowania i kształcenia oraz jako potencjalnego klienta naszej oferty edukacyjnej, mającej na celu zainteresowanie dzieci i rodziców ofertą „Dobrego wychowawczo i edukacyjnie przedszkola” – tworzenie przyjaznego przedszkola.
  5. Współpraca rady pedagogicznej, organu prowadzącego i rodziców prowadząca do stworzenia właściwego klimatu wychowawczego, opartego na stosunkach wzajemnego szacunku, życzliwości, a tym samym stworzenie warunków do efektywnej edukacji zmierzającej do przezwyciężania chaosu w sferze wartości.
  6. Indywidualizacja oddziaływań wychowawczych, zapewnienie dzieciom poczucia bezpieczeństwa i pełna akceptacja wychowanków.
  7. Nasycenie pracy dydaktycznej elementami wychowawczymi z jednoczesnym unikaniem moralizatorstwa na rzecz podawania wzorców, prowokacji sytuacyjnej, treningu i nadawanie znaczenia.
  8. Realizacja tematyki wychowawczej w czasie wszystkich form pracy z dzieckiem.
  9. Wielostronne rozpoznawanie i rozwiązywanie problemów o charakterze wychowawczym.
  10. Rozpoznawanie i zapobieganie niepowodzeniom edukacyjnym dzieci.
  11. Unikanie rywalizacji między dziećmi w celu stworzenia komfortowej sytuacji wychowawczej dającej każdemu dziecku szansę na indywidualny rozwój i sukces.
  12. Uznanie rodziny jako instytucji kluczowej w życiu dziecka, która posiada własną hierarchię wartości, styl wychowania oraz której żadne środowisko nie może zastąpić, ani wyręczyć.
  13. Kształtowanie u dziecka pozytywnego obrazu własnego „Ja”.
  14. Uznanie systemu motywacyjnego w wychowaniu opartego na wyróżnianiu dziecka wobec grupy za wkład pracy włożony w realizację zadania, a nie na udzielaniu pochwał za posiadane uzdolnienia.

 

 

 

 

PODSTAWY WDRAŻANIA ZADAŃ

WYCHOWAWCZYCH

 

 

Za podstawę budowania aktywności wychowawczej przedszkola uznaje się partnerstwo. Zakłada się budowanie prawidłowych relacji między dorosłymi a dziećmi, szczególnie między nauczycielami a dziećmi, które są podmiotem. Cały proces edukacyjny winien być podporządkowany rozwojowi dziecka, a to determinuje także rozwój zawodowy nauczycieli oraz przedszkola, jako organizacji. W efekcie przyjęcie takiej filozofii prowadzi nie tylko do rozwoju dziecka, ale również jego otoczenia – środowiska, rodziców i całej społeczności lokalnej.

Rzeczywisty rozwój przedszkola oraz wysokie efekty zaspokajania potrzeb edukacyjnych środowiska lokalnego, w tym oczekiwań wychowawczych, będą możliwe do osiągnięcia przez:

  1. zorganizowanie prawidłowych procedur i mechanizmów diagnozowania potrzeb,
  2. projektowanie działań i ich realizacja,
  3. badanie efektów własnej działalności.

Realizując ten ciąg złożonych działań, należy mieć na uwadze, że ważne są:

1)      pomysł (zarówno dla całego przedszkola, jak i dla poszczególnych wychowanków), odniesiony do potrzeb i możliwości, na które jednocześnie jest zgoda zarówno w przedszkolu, jak i wśród rodziców,

2)      współpraca przedszkola, rady pedagogicznej, rodziców realizowana przy ciągłym obserwowaniu (monitorowaniu), jak realizowane są zamierzenia pedagogiczne,

3)      partnerstwo wszystkich osób zainteresowanych osiąganym w placówce poziomem i jakością oddziaływań wychowawczych,

4)      budowanie w przedszkolu własnego systemu (procedur, technik, narzędzi) oddziaływań wychowawczych z ewentualnym wykorzystaniem propozycji z literatury bądź informacji uzyskanych od innych dyrektorów, czy nauczycieli,

5)      upowszechnienie efektów własnej aktywności wychowawczej w takiej postaci, aby mogły służyć nowym pomysłom i propozycjom.

Zakłada się różnorodną realizację zaproponowanego programu wychowawczego w zależności od umiejętności, doświadczenia i inwencji jego realizatorów. Mimo braku dodatkowych środków finansowych na ten cel podjęte zostaną starania w celu pozyskania funduszy licząc na wsparcie rodziców i sponsorów.

            Przewiduje się następujące formy realizacji programu wychowawczego:

1)      zajęcia edukacyjne (sytuacje edukacyjne),

2)      spotkania,

3)      pogadanki (w tym katechetyczne służące przyswajaniu zasad moralnych opartych na etyce chrześcijańskiej),

4)      wyjazdy integracyjne, wycieczki (do teatru, kina, na wystawy, do muzeum, do filharmonii),

5)      zajęcia muzyczne i teatralne,

6)      uroczystości przedszkolne,

7)      poznawanie miejsc użyteczności społecznej,

8)      udział w życiu kulturalnym gminy.

 

 

 

 

 

PODSTAWY EFEKTYWNYCH DZIAŁAŃ

WYCHOWAWCZYCH

 

 

            Podstawą budowania efektywności wychowawczej pracy w przedszkolu jest przede wszystkim konsekwentne dbanie o postęp w rozwoju przedszkola i wychowanka. Istotne jest również zdawanie sobie sprawy, że obszar czynników wpływających na jakość oddziaływań wychowawczych jest bardzo szeroki. Część z nich to czynniki zewnętrzne, na które składają się m. in.:

-        zasilanie finansowe,

-        legislacja,

-        postawy dzieci,

-        doskonalenie zawodowe nauczycieli,

-        warunki lokalowe.

Najistotniejsze czynniki decydujące o powodzeniu każdego przedsięwzięcia przedszkola i jego programu to:

-        świadomość wspólnych celów wychowawczych,

-        dobra komunikacja interpersonalna,

-        konsekwentne delegowanie uprawnień,

-        jasne kompetencje wszystkich uczestników procesu wychowawczego,

-        silne poczucie związku z misją wychowawczą przedszkola,

-        zdolności innowacyjne, nowatorstwo,

-        akceptacja nowego spojrzenia dorosłych na sprawy wychowawcze,

-        morale zarówno nauczycieli, jak i innych pracowników przedszkola i rodziców,

-        podmiotowość procesu edukacyjnego,

-        otwarty styl pracy nauczyciela.

 

 

PRIORYTETY W ZAKRESIE WYCHOWANIA

 

  1. Pomoc przedszkola w odnalezieniu właściwego systemu wartości i ich hierarchizacja.
  2. Odnajdywanie przez dziecko miejsca w rodzinie, grupie rówieśniczej.
  3. Rozumienie metod uczenia się i ich obróbka pozwalająca zrozumieć dziecko, jego osobiste preferencje i trudności w uczeniu się, czyli rozpoznanie swoistego modelu uczenia się.
  4. Rozwój różnorodnych umiejętności dziecięcych, które mają uniwersalne znaczenie w rozwoju dziecka, czyli stymulacja rozwoju ważnych umiejętności życiowych.
  5. Umiejętne planowanie działania i przyjmowanie odpowiedzialności za efekty swoich działań inaczej zarządzanie swoją teraźniejszością.
  6. Poprawność w komunikowaniu się dzieci, jako mega umiejętność niezwykle ważna ze względu na sprawne funkcjonowanie we współczesnym świecie.
  7. Wdrażanie dzieci do umiejętnego współdziałania z rówieśnikami i środowiskiem jako umiejętność dziejowa.
  8. Chrześcijański system wartości (z prawem do wyznawania innych religii), jako podstawa przyjęcia uniwersalnych zasad etyki.
  9. Kształtowanie postaw i cech osobowości takich jak: pracowitość, uczciwość, rzetelność, umiejętność przezwyciężania trudności, przedsiębiorczość, krytycyzm.
  10. Rozróżnianie uczuć koleżeństwa, przyjaźni, wspólnoty ze środowiskiem, krajem.
  11. Poczucie współodpowiedzialności za wychowanie dziecka i poszanowanie mienia społecznego.
  12. Tradycja i bogactwo sztuki oraz ich rola w życiu człowieka ze szczególnym uwzględnieniem „małej ojczyzny”.
  13. Miłość Ojczyzny oraz poszanowanie dla polskiego dziedzictwa kulturowego, przy jednoczesnym otwarciu się na wartości kultur Europy i świata.
  14. Rozwijanie u dziecka postawy ciekawości i otwartości.
  15. Przygotowanie wychowanka do wypełniania obowiązków rodzinnych i obywatelskich w oparciu o zasady solidarności, demokracji i sprawiedliwości, wolności kulturowych, wyznaniowych, płciowych, rasowych i światopoglądowych.
  16. Uświadomienie roli człowieka w kształtowaniu środowiska.
  17. Dbałość o przestrzeganie zasad higieny oraz o zdrowie i bezpieczeństwo własne i innych.

 

 

MODEL ABSOLWENTA

PRZEDSZKOLA SAMORZĄDOWEGO W GÓRNEJ GRUPIE

 

ABSOLWENT:

 

  1. Posiada umiejętność wykorzystywania swoich mocnych stron oraz pokonywania własnych słabości.
  2. Osiągnął dojrzałość szkolną – jest doskonale przygotowany do obowiązku szkolnego.
  3. Szanuje środowisko przyrodnicze.
  4. Jest aktywny, dociekliwy, kreatywny, ambitny.
  5. Ma pozytywny obraz samego siebie.
  6. Ma świadomość własnej tożsamości.
  7. Jest komunikatywny.
  8. Nie boi się wyrażać własnych opinii.
  9. Dąży do rozwiązywania problemów.
  10. Rozumie świat i nagromadzone w nim wartości.
  11. Ma ukształtowaną postawę patriotyczną: poczucie tożsamości narodowej i przynależności państwowej.
  12. Miłuje Ojczyznę w atmosferze wolności sumienia i szacunku dla każdego człowieka.
  13. Ma ukształtowaną postawę moralną i obywatelską.
  14. Jest tolerancyjny i otwarty wobec innych.
  15. Aktywnie uczestniczy w życiu rodzinnym, życiu przedszkola i grupy.
  16. Dba o swoje zdrowie i bezpieczeństwo.
  17. Pomaga innym potrzebującym pomocy.

 

 

WYCHOWANEK:

 

  • Jest ciekawy świata. Chętnie korzysta z poznanych źródeł wiedzy i obserwuje zjawiska, sytuacje i działania innych ludzi zachodzące w najbliższym otoczeniu, potrafi wyciągać proste wnioski ze swoich obserwacji.
  • Jest otwarty. Współpracuje z osobami dorosłymi w ramach swojej codziennej aktywności. Przyjmuje uwagi i sugestie w związku z popełnionymi błędami. Jest gotów podejmować działania w sposób planowy. Akceptuje ograniczenia swoich możliwości wynikające z jego wieku. Umie prezentować własne zdanie i słuchać opinii innych oraz nawiązuje przyjazne kontakty z innymi ludźmi, współdziała z nimi i akceptuje ich odmienność.
  • Jest odpowiedzialny. Wykazuje gotowość przewidywania skutków swoich działań. Potrafi odstąpić od działania, przewidując jego negatywne skutki. Rozumie potrzebę ponoszenia konsekwencji swoich działań.
  • Jest rozważny. Szanuje zasady bezpieczeństwa i higieny. Potrafi je stosować w swoich typowych czynnościach.
  • Jest prawy. Stosuje się do norm obowiązujących w jego otoczeniu. Rozróżnia zachowanie złe i dobre, rozumie obowiązek podejmowania tych ostatnich.
  • Jest uczynny. Chce pomagać rówieśnikom w pokonywaniu trudności. Chętnie wypełnia codzienne obowiązki w domu i w szkole.

 

 

DZIECIĘCY KODEKS ZACHOWAŃ

 

CHCEMY:

 

  1. Pomagać sobie wzajemnie.
  2. Być uprzejmi.
  3. Bawić się zgodnie.
  4. Szanować własność innych.
  5. Pytać o zgodę kolegów i dorosłych.
  6. Słuchać poleceń dorosłych.
  7. Dbać o książki i zabawki.
  8. Dbać o czystość i porządek.
  9. Szanować pracę innych.
  10. Okazywać, co myślimy i czujemy.

 

NIE MOŻEMY:

 

  1. Bić, popychać, wyrządzać krzywdy innym.
  2. Przezywać innych.
  3. Wyśmiewać się z innych.
  4. Przeszkadzać innym w zabawie i pracy.
  5. Niszczyć pracę innych.
  6. Krzyczeć i hałasować.
  7. Biegać w sali zajęć.
  8. Niszczyć zabawek i innych przedmiotów w przedszkolu.

 

 

 

KODEKS NORM I ZASAD PRZEDSZKOLAKA

obowiązujących w Przedszkolu Samorządowym w Górnej Grupie

 

 

Reguły zachowań obowiązujące w naszym przedszkolu

Ustalony został „Kodeks przedszkolaka”, w którym zawarte są jednakowe dla wszystkich dzieci w przedszkolu normy, dotyczące:

-        zachowania podczas posiłków,

-        zachowania w łazience,

-        zachowania w szatni,

-        zachowania w sali,

-        -zachowania podczas pobytu w ogrodzie przedszkolnym,

-        zachowania podczas wycieczek i spacerów.

 

Reguły zachowań obowiązujące podczas spożywania posiłków:


  1. Siedzimy w pozycji lekko pochylonej ku stołowi i łyżkę lub widelec spokojnie wkładamy do ust.
  2. Jemy w ciszy, tj. nie mlaskamy, nie rozmawiamy, gdyż rozmowa w czasie jedzenia może być przyczyną zadławienia.
  3. Jemy z niezbyt otwartymi ustami, powoli (szybkie zjadanie – połykanie jedzenia jest niezdrowe i nieeleganckie), każdy kęs dobrze gryziemy i żujemy.
  4. Sztućcami i innym sprzętem posługujemy się bezpiecznie i kulturalnie, według ustalonych wzorów.
  5. Po skończonym posiłku wycieramy usta serwetką i odkładamy ją na brzeg talerza.
  6. Odchodząc od stołu, cicho wstajemy i lekko odsuwamy krzesło, wychodzimy, zasuwamy krzesło i mówimy „dziękuję”.

 

 

Reguły zachowań w łazience

 

Mycie rąk:

  1. Podwijam rękawy żeby się nie zamoczyły.
  2. Moczę ręce, aby rozpuściło się trochę mydło, które usuwa brud.
  3. Trę namydlone ręce, by wytworzyć pianę tak, aby każdy palec był umyty.
  4. Płuczę ręce wodą, aby całkowicie spłukać pianę mydlaną.
  5. Zakręcam kran.
  6. Otrząsam ręce z wody nad zlewem, aby nie zamoczyć posadzki.
  7. Wycieram bardzo dokładnie dłonie i każdy palec oddzielnie.
  8. Na właściwym wieszaku zawieszam ręcznik.
  9. Odwijam rękawy i zapinam je (gdy ktoś ma problemy prosi kolegę lub panią).

 

Myjemy ręce:

-        przed oglądaniem książek,

-        przed posiłkami i po ich spożyciu,

-        po wyjściu z toalety.

 

Pielęgnacja zębów:

  1. Do kubka wlewamy letnią, czystą wodę.
  2. 2-, 3- krotnie płuczemy usta.
  3. Na szczotkę wyciskamy pastę.
  4. Myjemy zęby okrężnymi ruchami, przypominającymi rysowanie małych kółek.
  5. Płuczemy jamę ustną kilkakrotnie wodą.
  6. Płuczemy dokładnie szczoteczkę i kubek.
  7. Wkładamy szczoteczkę do kubka do góry włosiem.
  8. Kubek ze szczotką ustawiamy w wyznaczonym miejscu.

 

 

Higiena potrzeb fizjologicznych:

  1. Korzystamy z toalety wyłącznie pojedynczo.
  2. Zawsze po sobie spłukujemy toaletę.

 

 

Reguły zachowań w szatni:

 

  1. Starannie układamy swoją odzież, buty ustawiamy wysoko na półce.
  2. Pamiętamy o kolejności zakładania odzieży przed wyjściem na podwórko (spodnie jeśli są zmienne, buty, sweter, szalik, kurtka, czapka, rękawiczki).
  3. Po powrocie z podwórka, przed wejściem do budynku – otrzepujemy buty z piasku, błota, śniegu, a następnie wycieramy buty o wycieraczkę.
  4. Przy rozbieraniu się pamiętamy o kolejności zdejmowania odzieży (odwrotnie niż przy ubieraniu).
  5. Starannie składamy odzież i odkładamy na swoją półkę.
  6. Pamiętamy, aby pomagać kolegom, którzy oczekują pomocy.

 

 

Zasady zachowania się w sali:


  1. Nie biegaj po sali.
  2. Dziel się wszystkim.
  3. Mów umiarkowanym głosem.
  4. Graj uczciwie.
  5. Nie bij innych.
  6. Sprzątaj po sobie.
  7. Używaj słów: proszę, przepraszam, dziękuję.

 

 

Postaraj się nie mówić głośno:

-        gdy inni cicho pracują,

-        gdy inni się bawią,

-        gdy czytamy i słuchamy,

-        gdy inni są zmęczeni,

-        gdy inni odpoczywają.

 

Stosowane nagrody:

-        pochwała indywidualna,

-        pochwała przed całą grupą,

-        pochwała przed rodzicami,

-        nagroda poprzez sprawienie dziecku przyjemności wybranej przez niego (np. ciekawa zabawka, ulubiona gra dziecka itp.).

 

 

Stosowane kary:

-        kara naturalna – zadośćuczynienie wyrządzonej krzywdzie, naprawienie szkody,

-        odmówienie dzieciom przyjemności,

-        czasowe odbieranie przyznanego przywileju,

-        „krzesełko do myślenia” – chwilowe wykluczenie dziecka z zabawy w celu przemyślenia swojego postępowania.

 

 

Kodeks przedszkolaka obowiązujący w naszym przedszkolu:

  1. Wspólnie i zgodnie bawię się z dziećmi.
  2. Potrafię czekać na swoją kolej podczas zabawy.
  3. Szanuję cudzą własność.
  4. Wiem, że praca innych jest trudem, który należy szanować i tego samego oczekuję od innych.
  5. Do zabawy biorę tylko te zabawki, którymi teraz będę się bawić, a po skończonej zabawie odłożę je na miejsce.
  6. Bawię się tak, aby nie powodować zagrożenia i przykrości.
  7. Pomagam innym: młodszym i mniej sprawnym dzieciom.
  8. Próbuję samodzielnie rozwiązywać sytuacje problemowe, zgodnie z ogólnie przyjętymi normami.
  9. Stosuję formy grzecznościowe: proszę, dziękuję, przepraszam.
  10. Wiem, że w przedszkolu jestem po to, aby nauczyć się wszystkiego, co będzie mi potrzebne w szkole.

 

 

 

 

METODY, ŚRODKI, ROZWIĄZANIA

 

 

Propozycje wykorzystania w pracy wychowawczej metod, środków i rozwiązań przez nauczycieli z dostosowaniem do etapu rozwojowego swoich wychowanków:

-        metodologia dobrej zabawy

-        zintegrowanie środowiska grupy, przedszkola „Pobaw się moją zabawką”, „Kłębek przyjaźni”, „Miejsce po mojej lewej stronie jest wolne”, „Podaj iskierkę”, „Krzesło” (fałsz, prawda), „Różnię się od ciebie, podobny jestem” (podobieństwa-zielony, różnice-czerwony)

-        poznawanie imion kolegów i koleżanek

-        poczucie bezpieczeństwa w grupie, przedszkolu

-        uroczystości grupowe i przedszkolne

-        zapraszanie rodziców i gości

-        zajęcia otwarte i dni otwarte

-        wspólne spotykanie się grup na czytaniu bajek

-        opracowanie i przestrzeganie „Księgi zasad” (każdej grupy) lub „Kodeksu praw”

-        przestrzeganie ustalonych form zachowań

-        wykorzystywanie literatury, tworzenie własnych obrazowych przykładów przez nauczycielkę

-        wykorzystanie metody „Krąg uczuć”

-        metody projektu „Lubię, gdy...”, „Cieszę się, gdy...”, „Dobrze, gdy...”, „Źle, gdy...”

-        drama „Jesteś moim lustrem”, „Jak opiekuję się...”

-        wizualizacja tekstu „Podróż do Krainy Szczęścia”

-        zaufanie do nauczycieli i pracowników

-        zdobywanie umiejętności negocjowania

-        metody relaksacyjne

-        mówienie o sobie, słuchanie innych

-        wspólne wycieczki

-        prace grupowe

-        spartakiady

-        pomoc młodszym

-        kultura bycia

-        tworzenie kalendarza urodzin

-        tworzenie albumów grupy i rodziny

-        pomoc zwierzętom

-        zaangażowanie wszystkich pracowników przedszkola

-        współpraca wychowawcza ze wszystkimi rodzicami

-        pedagogizacja rodziców

-        gazetka przedszkolna, kącik informacyjny, zebrania, korespondencje

 

Metody pracy:

*        zabawa organizowana i spontaniczna,

*        twórczość plastyczna i artystyczna dzieci,

*        dobór i przybliżanie odpowiedniej literatury dziecięcej,

*        organizacja imprez integracyjnych.

 

Formy współpracy:

*        praca w małych grupach i zespołach,

*        praca z całą grupą,

*        praca indywidualna z dzieckiem.

 

 

 

 

 

PROPONOWANE SPOSOBY WSPÓŁPRACY

Z RODZICAMI

 

Niezbędnym warunkiem skuteczności naszych oddziaływań wychowawczych jest uwzględnienie sytuacji dziecka w rodzinie oraz poziomu kultury pedagogiczno – wychowawczej jego rodziców. Nie rozpoczynamy kontaktów od wytykania błędów wychowawczych. Jednym z najlepszych sposobów osiągnięcia porozumienia jest partnerstwo w komunikacji. Polega ono na takim prowadzeniu rozmowy, w której są brane pod uwagę potrzeby rodziców i nauczycieli. Kontakty z rodzicami przynoszą efekty, jeśli oparte są na zaufaniu, szczerości, otwartości, podmiotowym traktowaniu i gotowości do zmian.

Oprócz do tej pory stosowanych metod współpracy z rodzicami takimi jak: zebrania, kontakty indywidualne, zajęcia otwarte, uroczystości, pedagogizacje program ten proponuje szersze wykorzystanie wspólnego świętowania, zajęcia integrujące. Tego typu spotkania powinny być dla wszystkich uczestników przyjemnością, być czasem dobrej , kulturalnej zabawy. Jest to więc mocny element wychowawczy dla wszystkich uczestników. Wymaga to jednak dobrego zaplanowania, przygotowania i prowadzenia. Szerzej należy też wykorzystać kąciki dla rodziców, gazetki przedszkolne i umieszczać w nich artykuły pedagogiczne i psychologiczne, adresy, telefony poradni specjalistycznych, wybrane elementy z życia przedszkola i grupy, rady i wskazówki psychologiczne, pedagogiczne i konkretnego postępowania, literaturę, ciekawostki wydawnicze.

 

Realizacja programu w stosunku do rodziców:

*        uświadomienie rodzicom konieczności ujednolicenia oddziaływań wychowawczych w domu i przedszkolu;

*        zapoznanie rodziców z programem wychowawczym przedszkola oraz zasadami i regułami przyjętymi przez dzieci i nauczycieli;

*        zaopiniowanie programu wychowawczego przez rodziców;

*        udział rodziców w zebraniach, spotkaniach indywidualnych oraz zajęciach otwartych.

 

 

ZADANIA NAUCZYCIELA – WYCHOWAWCY

 

  1. A.    ZADANIA OGÓLNE:
  2. Programowanie i organizowanie procesu wychowania w zespole, a w szczególności:
  • tworzenie warunków do rozwoju dziecka,
  • przygotowanie do życia w rodzinie i społeczeństwie,
  • rozwiązywanie ewentualnych konfliktów w zespole, a także między wychowankami,
  • tworzenie projektów sytuacji wychowawczej służących integracji grupy i tworzenie z niej zespołu samo wychowującego się i samorządnego,
  • realizowanie różnorodnych sytuacji wychowawczych stymulujących rozwój osobowości wychowanków w społecznie pożądanych kierunkach i sferach.
  1. Współdziałanie z rodziną i różnymi instytucjami świadczącymi pomoc materialno-doradczą w celu uzyskania pomocy dla wychowanków i ich osobniczym rozwoju.
  2. Prowadzenie dokumentacji pracy wychowawczej.
  3. Dokładne poznanie wychowanka i jego sytuacji wychowawczej w rodzinie.
  4. Konsekwentne realizowanie przez wszystkich nauczycieli założeń programu wychowawczego oraz przestrzeganie założonego systemu nagradzania i karania.
  5. Tworzenie na terenie przedszkola atmosfery dialogu, jedności i wzajemnego szacunku.

 

  1. B.     SZCZEGÓŁOWE DZIAŁANIA WYCHOWAWCZE NAUCZYCIELI:
  2. Prawidłowe integrowanie i systematyczne realizowanie treści programowych.
  3. Kształtowanie postaw dezaprobaty wobec wszelkich prób agresji, antagonizowania i konfliktów.
  4. Kształtowanie pozytywnych norm moralnych, poszanowania godności, tolerancji światopoglądowej, życzliwości, pomagania słabszym, „inaczej” rozwijającym się, uwrażliwianie na potrzeby innych.
  5. Organizowanie uroczystości przedszkolnych, jako form pracy wychowawczej związanej z kultywowaniem szacunku do tradycji narodowych, rodzinnych.
  6. Przygotowywanie dzieci do pracy:

-        rozwijanie w toku różnorodnych sytuacji edukacyjnych zamiłowania do pracy, jej poszanowania oraz odpowiedzialności za jej efekty,

-        wskazywanie roli pracy w życiu człowieka,

-        kształtowanie postawy współgospodarza, oszczędności, postaw przedsiębiorczości,

-        utrzymywanie porządku i estetyki w otoczeniu,

-        organizowanie prac użytecznych na rzecz najbliższego środowiska.

  1. Wzbogacanie wiedzy o kulturze języka, uczenie sztuki negocjacji, dyskusji, reagowanie na wulgaryzm.
  2. Wzbudzanie różnorodnych zainteresowań dzieci.
  3. Wzbogacanie słownictwa.
  4. Uświadomienie roli książki i czasopism w życiu człowieka.
  5. Organizowanie wycieczek do różnych miejsc użyteczności społecznej (muzeów, teatru, biblioteki, poczty, drukarni, OSP itd.).
  6. Zapoznawanie z rolą niektórych zawodów i funkcji (np. radnego) w życiu społecznym.
  7. Wyzwalanie postaw twórczych wychowanków, czyli stymulowanie samowychowania.
  8. Realizacja sytuacji wychowawczych sprzyjających:

-        relaksacji,

-        kreatywności wychowanków,

-        rozwojowi poczucia własnej wartości.

  1. Czuwanie nad przestrzeganiem przez wszystkich wychowanków zasad bezpieczeństwa.
  2. Wspieranie rodziców w wychowaniu dzieci.
  3. Redagowanie przedszkolnej gazety z myślą o wszystkich podmiotach procesu wychowawczego w przedszkolu.

 

W stosunku do nauczycieli:

*        prowadzenie zajęć koleżeńskich;

*        wymiana koleżeńska w zakresie doświadczeń, scenariuszy zajęć;

*        integracja nauczycieli podczas przygotowywania zajęć i opracowywania kodu zachowań;

*        ujednolicenie oddziaływań wychowawczych przez nauczycieli.

 

 

NAUCZYCIEL:

 

1)      Współdziała z rodzicami i opiekunami prawnymi:

  • współpracuje w zakresie realizacji zadań wynikających z podstawy programowej wychowania przedszkolnego;
  • włącza rodziców w życie przedszkola.

2)      Planuje i prowadzi pracę dydaktyczno – wychowawczą oraz jest odpowiedzialny za jej efekty.

3)      Zbiera informacje o dzieciach – prowadzi obserwacje pedagogiczne mające na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dziecka.

4)      Współpracuje ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno – pedagogiczną, opieką zdrowotną i inną.

5)      Wspiera każdego wychowanka w jego rozwoju.

6)      Kształci i wychowuje dzieci w umiłowaniu Ojczyzny w atmosferze wolności sumienia i szacunku dla każdego człowieka.

7)      Dba o kształtowanie u wychowanków postaw moralnych i obywatelskich.

8)      Tworzy warunki wspomagające rozwój dzieci, ich zdolności i zainteresowania oraz dąży do pobudzenia procesów rozwojowych, do optymalnej aktywizacji dzieci poprzez wykorzystywanie ich własnej inicjatywy.

9)      Wspiera rozwój aktywności poznawczej dziecka nastawionej na poznawanie samego siebie oraz rzeczywistości społeczno – kulturalnej i przyrodniczej.

10)  Otacza indywidualną opieką każdego z wychowanków i dostosowuje metody i formy pracy do jego możliwości.

11)  Utrzymuje stały kontakt z rodzicami (opiekunami) oraz udziela im rzetelnych informacji na temat dziecka, jego zachowania i rozwoju.

12)  Współpracuje z domem rodzinnym wychowanka w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych.

13)  Dba o zdrowie i bezpieczeństwo wychowanków.

14)  Codziennie sumiennie przygotowuje się do pracy z dziećmi.

15)  Prowadzi dokumentację zgodnie z określonymi przepisami.

16)  Doskonali swoje kwalifikacje zawodowe.

 

 

 

 

 

MODEL WYCHOWAWCY

PRZEDSZKOLA SAMORZĄDOWEGO W GÓRNEJ GRUPIE

 

DOBRY WYCHOWAWCA I NAUCZYCIEL TO KTOŚ, KTO:

 

  1. Jest przyjacielem dziecka.
  2. Zna i przestrzega praw dziecka.
  3. Odznacza się kulturą osobistą i taktem pedagogicznym.
  4. Jest kreatywny.
  5. Jest otwarty na problemy dziecka i otoczenia.
  6. Potrafi współpracować w zespole, jest koleżeński.
  7. Łatwo nawiązuje kontakty, jest komunikatywny.
  8. Identyfikuje się z przedszkolem i pracą pedagogiczną.
  9. Potrafi zaplanować pracę opiekuńczo – wychowawczo – dydaktyczną zgodnie z misją i strategią rozwoju przedszkola.
  10. Posiada wysokie kwalifikacje zawodowe i stale wzbogaca swój warsztat pracy dbając o swój rozwój.
  11. Sumiennie i starannie przygotowuje się do zajęć z dziećmi.
  12. Podejmuje z własnej inicjatywy różnorodne czynności poza ustalonym harmonogramem godzin.
  13. Wspiera każdego wychowanka w rozwoju.
  14. Dba o kształcenie u wychowanków postaw moralnych i obywatelskich.
  15. Dąży do pełni własnego rozwoju osobowego.
  16. Współtworzy dobrą atmosferę w pracy w Przedszkolu.
  17. Przestrzega podstawowych zasad BHP i ppoż. oraz dyscyplinę pracy.

 

 

 

PROGRAM WYCHOWAWCZY

 

 

TEMATYKA

PRZYKŁADY SYTUACJI WYCHOWAWCZYCH

Nasze wartości:

Rodzina-nasz rozwój-nasze prawa-nasza Ojczyzna

-        Obchodzimy święta narodowe,

-        poznajemy tradycje i symbole narodowe poprzez literaturę, wyjazdy do muzeum, spotkania z dziadkami i pradziadkami, obserwacje pamiątek z przeszłości itd.,

-        odwiedzamy miejsca pamięci narodowej,

-        rekreacja ruchowa,

-        burze mózgów typu: „Co mogę zrobić dla mojej mamy?”,

-        dramy,

-        oglądanie filmów o tematyce wychowawczej,

-        realizacja programu profilaktycznego „Cukierki”,

-        poznajemy piękne zakątki naszego regionu,

-        poznajemy instytucje użyteczności społecznej,

-        z Wisłą przez nasz kraj ojczysty,

-        przedstawienia typu: „Spotkanie z orłem”,

-        rozmowy z dziećmi na temat praw dziecka.

Znamy się nie tylko z widzenia

-        Zajęcia integracyjne oraz realizacja wybranych działów programu „Spójrz inaczej” Kołodziejczyka

(np. „Zauważam i nazywam uczucia własne i innych ludzi” poprzez literaturę dziecięcą, oglądanie spektakli i filmów wideo, udział w zabawach i innych sytuacjach wychowawczych prowadzonych metodami aktywnymi – burza mózgów, niedokończone zdania, praca w grupach, rysowanie, drama, kalambury, inscenizacje bajek socjoterapeutycznych, utworów literackich, nauka wierszy i piosenek),

-        wspólna zabawa i rekreacja,

-        indywidualne rozmowy z dziećmi mające na celu rozpoznanie warunków życia dzieci; spotkania i konsultacje z rodzicami,

-        udzielanie pomocy dzieciom w rozwiązywaniu problemów powstających na tle trudności edukacyjnych, trudności w kontaktach z rówieśnikami, konfliktów rodzinnych. Korygowanie niepokojących lub zaburzonych zachowań dziecka w obszarach: ja-ja, ja-zadanie, ja-dorośli, ja-rówieśnicy poprzez prowadzenie zajęć socjoterapeutycznych,

-        realizacja programów zaradczych zapobiegających agresji w różnych jej postaciach,

-        prowadzenie zajęć psychoedukacyjnych dla rodziców i nauczycieli.

Tradycja i obrzędowość

-        Zapoznanie z prawami i obowiązkami przedszkolaków; zawarcie umów dotyczących życia w grupie,

-        pasowanie na przedszkolaka,

-        przedszkolna Wigilia,

-        bal karnawałowy przebierańców,

-        zajęcia dotyczące poznawania przedszkola/tradycja, logo, statut, hymn przedszkolny/.

Spotkania z muzami

-        Udział w konkursach plastycznych, recytatorskich, teatralnych i muzycznych,

-        wyjeżdżamy do muzeum, kina i teatru.

Przedszkolny bon ton

-        Tworzymy kontrakty lub dekalogi przedszkolne.

Jesteśmy za demokracją

-        Poznajemy swoje prawa i obowiązki,

-        debaty typu: Wybieramy rzecznika praw dziecka.

Edukacja regionalna

-        Poznajemy naszą miejscowość i region/ wycieczki, konkursy, filmy, wystawy/,

-        zorganizowanie wystawy „Mój region w obiektywie”/ szczegółowy zarys działań zawarto w aneksie do niniejszego programu/.

Edukacja europejska

-        Gromadzenie informacji, ilustracji, literatury i pamiątek z różnych zakątków Europy, tworzenie albumów, organizowanie wystaw,

-        nawiązanie kontaktu z przedszkolem z wybranego państwa europejskiego,

-        praca z mapą i globusem; odczytywanie nazw geograficznych.

Największym skarbem człowieka jest zdrowie

-        Realizacja form pracy zaproponowanych w programie autorskim dotyczącym edukacji prozdrowotnej w przedszkolu,

-        udział w akcjach proekologicznych,

-        organizowanie za wiedzą i zgodą rodziców pomocy psychologiczno-pedagogicznej i medycznej dzieciom wymagającym pomocy specjalistycznej,

-        organizowanie pomocy socjalnej dla dzieci z ubogich rodzin.

Przygotowujemy się do roli ucznia

-        Wycieczki do szkoły, spotkania z uczniami i nauczycielami,

-        doświadczenia w przedszkolnym laboratorium,

-        pokonywanie torów przeszkód na terenie przedszkola oraz w pobliskim lesie,

-        teoretyczne rozważania nt. „Jak przygotować się do roli ucznia?”/ sfera emocjonalno-społeczna, racjonalny tryb życia, aktywność fizyczna i intelektualna/,

-        poznawanie zdolności dzieci i ich promocja w środowisku, stymulowanie rozwoju poprzez dodatkowe formy pracy, nauczanie-uczenie się dwupoziomowe, organizowanie plenerów plastycznych.

Przedszkolny rytuał

-        Pasowanie na przedszkolaka,

-        przedszkolne Andrzejki,

-        wspólne świętowanie, przedszkolna Wigilia,

-        Dzień Babci i Dziadka,

-        Dzień Cioci i Wujka,

-        Dzień Rodzica,

-        Dzień Dziecka,

-        uroczyste zakończenie roku szkolnego z udziałem władz samorządowych, sponsorów i rodziców.

Chcemy rozwijać swoje zainteresowania i uzdolnienia

-        Zorganizowanie w salach różnorodnych kącików zainteresowań,

-        organizowanie pracy w grupach dzieci zgromadzonych ze względu na podobne zainteresowania lub uzdolnienia,

-        prowadzenie kółka teatralnego oraz muzycznego.

Musimy dbać o nasze środowisko

-        Udział w akcji sprzątanie świata i sadzenia roślin ozdobnych,

-        wycieczki i spotkanie z projekcją filmów dotyczących Parku Krajobrazowego Dolnej Wisły,

-        doświadczenia w przedszkolnym laboratorium wiedzy ekologicznej,

-        poznawanie obszarów i roślin chronionych oraz zasad zachowania się na obszarach chronionych.

Jesteśmy współgospodarzami przedszkola

-        Aktywny udział dzieci w przygotowywaniu przedszkolnych uroczystości poprzez przygotowywanie programów, dekorowanie sal, wykonywanie upominków, prace porządkowo- gospodarcze w salach i w obejściu.

 

 

 

01-09-2002

 

Cele

Zadania

Formy realizacji

Odpowiedzialni

Poznawanie przedszkola „bezbolesna adaptacja”

  • Wprowadzenie programu adaptacyjnego „W naszym przedszkolu 3-latki nie płaczą”.

 

  • Cykliczne spotkania z dziećmi i rodzicami przyszłych wychowanków.
  • Omówienie zasad warunkujących bezpieczeństwo na terenie przedszkola.
  • Oglądanie sali przedszkolnej, wyposażenia, wzajemne poznawanie się, gry, zabawy, rozmowy z rodzicami.
  • Prelekcja na temat „Jak przygotować dziecko do przedszkola i czemu warto poświęcić temu czas?”.
  • Rozmowy, przykład nauczyciela (bezpieczne posługiwanie się urządzeniami i przyborami w czasie zajęć).
 

Wychowawcy przyszłych 3-latków, psycholog, dyrektor

Integracja dzieci, nauczycieli i rodziców

  • Organizacja wyjazdów integracyjnych- poznawanie się poprzez zabawy i tańce integracyjne (pedagogika zabawy)

 

 

 

  • Organizacja imprez i uroczystości
  • Gry i zabawy na łonie natury-ognisko, pieczenie kiełbasek itp.
  • Warsztaty, codzienny udział w atrakcyjnych zabawach, spontanicznych tańcach.
  • Udział dzieci, rodziców, rodzin w uroczystościach przedszkolnych.
  • Nadanie imienia grupom.
  • Pasowanie na przedszkolaka.
  • Andrzejki
  • Mikołajki
  • Wigilia
  • Spotkanie z Mikołajem.
  • Święto Babci i Dziadka
  • Bal karnawałowy
  • Święto Rodziny
  • Festiwal Piosenki Przedszkolnej
  • Zakończenie roku przedszkolnego- gry, zabawy, wspólne imprezy np. dyskoteki.
 

Dyrektor, nauczycielki i rodzice

Uczenie szacunku dla innych oraz reguł życia w grupie

  • Rozróżnianie dobra i zła
  • Poznawanie i postrzeganie norm zgodnego współżycia, rozwiązywanie konfliktów i dochodzenie do kompromisów
  • Szanowanie wytworów kolegów i cudzej własności
  • Umiejętne i odpowiedzialne wykonywanie powtarzanych zadań
  • Poznawanie praw i obowiązków dzieci
  • Analiza odpowiednio dobranych utworów literackich, sytuacji z życia przedszkolnego i rodzinnego, przedstawień teatralnych, utworów muzycznych
  • Zabawy konstrukcyjne, zajęcia plastyczne
  • Pełnienie dyżurów przez dzieci (ocena pełnionego dyżuru)
  • Organizowanie zabaw uczących praw dzieci (korzystanie z utworów literackich, materiałów „Wokół praw dziecka”)
  • Ustalenie reguł i zasad postępowania, projektowania własnych dokumentów i wywieszania ich na tablicy
 

Nauczycielki grup i rodzice

Poznawanie zachowań kulturalno- grzecznościowych

  • Wyrabianie nawyku mówienia „dzień dobry”, „dziękuję”, „do widzenia”
  • Przyswajanie najprostszych zasad „savoir vivre”
  • Utrwalanie nawyków kulturalnego zachowania się w miejscach użyteczności publicznej
  • Codzienne sytuacje z życia przedszkolnego, symulacje, zabawy, gry i scenki dramowe
  • Wykorzystanie literatury np. „Grzeczność na co dzień”
  • Pobyt w innych grupach, w innym przedszkolu, wycieczki tematyczne i krajoznawcze, wyjazdy do kina, teatru, inne pobyty w miejscach publicznych
 

Nauczycielki grup, asystentki nauczycielek oraz rodzice

Kształtowanie poczucia estetyki

  • Dbanie o wygląd sal, swój własny pokój, własny wizerunek
  • Udział w sprzątaniu zabawek i pomocy po skończonej zabawie, odkładanie w umówione miejsce
  • Urządzenie kącika fryzjerskiego, pomoc w dekoracji sali, np. z okazji świąt
 

Dyrektor, nauczycielki i asystentki nauczycielek oraz rodzice

Rozwijanie zainteresowań i uzdolnień

  • Zorganizowanie kącików zainteresowań
  • Stosowanie własnych i sprawdzonych metod pracy z dzieckiem zdolnym, np. techniki Freneta, praca z komputerem, zróżnicowanie wymagań pod kątem stopnia trudności karty pracy
  • Urządzenie kącika literackiego, muzycznego, badawczego, ludowego, informatycznego, innych –zgodnie z możliwościami przedszkola
  • Systematyczny zakup programów edukacyjnych dla dzieci
  • Udział dzieci 6-letnich w redagowaniu gazetki „Nowinki przedszkolne” wydawanej w naszym przedszkolu
 

Dyrektor, nauczycielki

Opieka nad dziećmi z trudnościami edukacyjnymi i wychowawczymi

  • Praca wyrównawcza z dziećmi wykazującymi trudności wychowawcze i edukacyjne
  • Nawiązanie współpracy z Poradnią Psychologiczno- Pedagogiczną, psychologiem i instruktorami zajęć dodatkowych w przedszkolu

 

 

 

  • Nawiązanie współpracy z rodzicami w celu podjęcia jednakowej formy pomocy dziecku
  • Zorganizowanie zajęć na temat zagrożeń dydaktycznych i wychowawczych
  • Systematyczne badanie nabytych umiejętności dzieci, wyselekcjonowanie dzieci z ewentualnymi trudnościami
  • Diagnostyczne badania dzieci 6-letnich (wykonane za zgodą rodziców), badanie poziomu przygotowania dzieci do podjęcia nauki w szkole

 

 

 

 

 

  • Współdziałanie z psychologiem, logopedą, instruktorem gimnastyki korekcyjnej i rytmiki, prowadzenie zajęć wyrównawczych przez instruktorów i nauczycielki
  • Prowadzenie zajęć otwartych, pedagogizacja rodziców, indywidualne rozmowy, udostępnianie literatury fachowej, udział rodziców w zajęciach prowadzonych przez instruktorów
  • Warsztaty i szkolenia prowadzone przez psychologa i terapeutę

 

Kształtowanie postaw patriotycznych- poczucia tożsamości narodowej i regionalnej

  • Wyrabianie szacunku dla symboli i tradycji narodowych
  • Poznawanie sławnych Polaków
  • Poznawanie twórców ludowych
  • Aktywny udział dzieci w przygotowaniach do świąt
  • Uświadomienie dzieciom tożsamości z przedszkolem
  • Słuchanie legend, oglądanie przeźroczy, filmów o tematyce narodowej, poznawanie godła, herbu i flagi Polski i swojego miasta
  • Zorganizowanie kącika regionalnego, wyposażenie w pamiątki ludowe, widokówki, zdjęcia, foldery, książki
  • Organizowanie wycieczek do miejsc historycznych, galerii, na wystawy do muzeum regionalnego
  • Słuchanie nagrań muzycznych (Chopin, Moniuszko i inni), bajek, udział w koncertach
  • Zapraszanie gości np. garncarza, rzeźbiarza
  • Wykonywanie elementów dekoracyjnych, prostych potraw, np. pieczenie ciasteczek

 

 

  • Nauka hymnu naszego przedszkola, zaznajomienie z postacią patrona, poznanie naszego logo, czynny udział w obchodach Święta Patrona oraz wydaniu gazetki „Nowinki przedszkolne”
  • Prowadzenie Kroniki upamiętniającej wydarzenia z życia przedszkola
  • Występy dzieci z zespołu „Tańczące nutki” oraz Teatru Króla Maciusia
  • Czynny udział w konkursach organizowanych przez nasze i inne przedszkola i placówki oświatowe

Nauczycielki

 

 

 

 

 

 

Dyrektor, rodzice, nauczycielki

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zespół ds. kontaktów ze środowiskiem

 

Nauczycielki we współpracy z kucharkami

 

 

 

Nauczycielki

Kształtowanie umiejętności bezpiecznego zachowania się na drodze

  • Wprowadzenie zasad pieszego ruchu drogowego
  • Współpraca z policją –udział w programie „Przedszkolak bezpieczny na drodze”
  • Uczenie zasad bezpiecznego i kulturalnego zachowania się w środkach komunikacji publicznej i bezpiecznych zabaw
  • Obserwacja pieszych i pojazdów w czasie wycieczek na skrzyżowanie lub w pobliże
  • Zorganizowanie spotkania z policjantami, wycieczki do straży pożarnej i policji-lekcja edukacyjna prowadzona przez policjantów z wykorzystaniem środków wizualnych
  • Słuchanie utworów literackich, wykorzystanie historyjek tematycznych, organizowanie zabaw i scenek, oglądanie filmu „Przepisy ruchu drogowego”

 

 

 

 

 

Nauczycielki

Troska o zdrowie

  • Dbałość o postawę- przeprowadzanie na początku roku badań ortopedycznych w celu określenia wad postawy
  • Zaznajamianie ze sposobami aktywnego wypoczynku po zajęciach w przedszkolu
  • Troska o higienę osobistą (dbanie o czystość osobistą, opanowanie umiejętności kulturalnego jedzenia oraz samodzielności w ubieraniu się)
  • Prowadzenie zabaw ruchowych, ćwiczeń porannych i gimnastycznych, zajęć korekcyjno- kompensacyjnych, zabaw o wszechstronnej formie-ruch na powietrzu, spacery, wycieczki, zawody i olimpiady sportowe
  • Realizowanie programu „Edukacja zdrowotna” K. Dudkiewicz, K.Kamińskiej
  • Rozmowy z dziećmi, przykład osobisty nauczyciela, analizowanie przykładów zaczerpniętych z literatury
  • Zapraszanie do przedszkola lekarza, np. stomatologa (ew. pomoc stomatologa), rodziców zatrudnionych w służbie zdrowia-rozmowa na temat „Zdrowy styl życia”
  • Udział w wycieczkach- gabinet stomatologiczny, lekarski, ośrodek zdrowia, apteka
 

Dyrektor, nauczycielki, instruktorzy zajęć dodatkowych

Żyj zgodnie z naturą

  • Opieka nad zwierzętami (zwłaszcza w okresie zimy), przestrzeganie zasad szanowania przyrody
  • Bezpośrednie obcowanie z naturą, poznawanie środowiska poprzez działanie, odkrywanie, badanie

 

 

 

  • Realizacja programu „Promocja zdrowia w przedszkolu” opracowanego przez E. Krawiec
  • Hodowla roślin w salach
  • Zbieranie pokarmu dla ptaków i dokarmianie ich zimą, zbudowanie karmników (dzieci starsze)
  • Wycieczki do lasu, parku, ogrodu botanicznego
  • Oglądanie filmów, przedstawień ekologicznych, słuchanie utworów literackich o tematyce przyrodniczej- uczestniczenie w obchodach „Święta Ziemi”- sadzenie drzewek w ogrodzie przedszkolnym
  • Zajęcia plastyczne z wykorzystaniem materiału przyrodniczego
  • Realizacja programu, założenie hodowli dla zwierząt, zbiórka suchej karmy dla zwierząt ze schroniska
  • Systematyczne wzbogacanie kącików przyrodniczych w salach, hodowla „zielonych witaminek”, roślin ozdobnych
 

Nauczycielki

Współpraca z rodzicami- przybliżanie zasad życia w rodzinie

  • Uczenie przywiązania do rodziny, okazywania szacunku, roli rodziców i dziadków w życiu dziecka
  • Zapraszanie do przedszkola rodziców wykonujących interesujące zawody, organizowanie wycieczek do zakładów pracy rodziców
  • Organizowanie zajęć otwartych w ramach pedagogizacji
  • Kontakty indywidualne i zbiorowe, prace użyteczne na rzecz przedszkola
  • Rozmowy, analiza utworów literackich, udział w uroczystościach przedszkolnych, przygotowywanie upominków z okazji Święta Rodziny
  • Zbieranie informacji od rodziców o możliwości zorganizowania spotkania, bezpośrednie poznanie czynności rodziców wykonywanych w miejscu pracy
  • Udział rodziców w zajęciach
  • Systematyczne informowanie rodziców o postępach dzieci, udział w zebraniach ogólnych, udział rodziców w pracach na rzecz przedszkola, pieczenie ciast, przygotowywanie strojów, usługi krawieckie, ksero, inne

 

 

Nauczycielki, rodzice

Rozwijanie zainteresowań poprzez kontakt ze sztuką

  • Organizowanie wycieczek do muzeów, spotkań z muzyką i teatrem
  • Imprezy biletowe
  • Udział w koncertach muzycznych w PSM
  • Edukacja teatralna dzieci 6-letnich w teatrze „Maska” w Rzeszowie
  • Przedstawienia teatralne wystawiane w naszym przedszkolu przez artystów scen teatralnych
  • Wyjazdy do kina, muzeum, zwiedzanie wystaw
  • Wycieczki krajoznawcze
  • Przedstawienia wystawiane przez dzieci dla dzieci z naszego przedszkola i osiedla
 

Dyrektor, nauczycielki

 

 

 

PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW

  1. 1.     METODY PRACY:
  • Metody podające (przyswajanie) : opowiadanie, pogadanka, historyjka obrazkowa, wiersze, piosenki, praca z tekstem ;
  • Metody problemowe (odkrywanie) : gry dydaktyczne, giełda pomysłów – „Burza mózgów” , inscenizacja ;
  • Metody aktywizujące (przeżywanie) : drama, wystawa (ekspozycja), pokaz ;
  • Metody praktyczne (działanie) : ćwiczenia, gry dydaktyczne, zabawy intelektualne np. krzyżówki, rebusy, rozsypani ;

 

  1. 2.     FORMY PRACY:
  • Praca indywidualna,
  • Zabawa oraz inne rodzaje działalności dzieci pozwalające na rozwijanie własnej inicjatywy;
  • Czynności samoobsługowe dzieci (np. związane z utrzymaniem higieny osobistej) oraz praca użyteczna;
  • Spacery i wycieczki;
  • Zajęcia organizowane przez nauczycielkę z całą grupą lub prowadzone w mniejszych zespołach;
  • Udział w imprezach i uroczystościach organizowanych w przedszkolu i poza nim;
  • Udział w konkursach, quizach, turniejach;

 

  1. 3.     WARUNKI BAZOWE NIEZBĘDNE DO REALIZACJI PROGRAMU:
  • Sale dydaktyczne dla każdej grupy;
  • Program wychowawczy dla każdej nauczycielki;
  • Pomoce dydaktyczne do zajęć
  • Wyposażone kąciki zabaw i sale do zajęć
  • Ogród przedszkolny;

 

 

 

SPOSOBY REALIZACJI PROGRAMU

 

W stosunku do dziecka:

Systematyczne oddziaływanie i kształtowanie postaw społecznych poprzez:

  • Rozmowy i dyskusje;
  • Rozwiązywanie konfliktów na drodze obopólnego porozumienia;
  • Czytanie opowiadań związanych  z zachowaniami społecznymi;
  • Omawianie historyjek obrazkowych  przedstawiających  konflikty społeczne;
  • Stworzenie kodeksu właściwych zachowań współżycia w grupie oraz konieczności jego respektowania
  • Ustalenie środków zaradczych stosowanych przy nie respektowaniu ustalonych zasad

 

 

 

SYSTEM  INFORMACJI O POSTĘPACH EDUKACYJNYCH DZIECKA:

 

Informacja o postępach edukacyjnych dziecka ma:

  • Służyć jego rozwojowi, wskazywać jego mocne i słabe strony;
  • Motywować do osiągania postępów rozwojowych i edukacyjnych;
  • Służyć jako podstawa do rozmowy z rodzicami;
  • Ułatwić kontakt z rodzicami – tworząc w ten sposób partnerski układ  mający na celu pomoc dziecku w osiągnięciu jak najpełniejszego rozwoju;

 

Formy przekazywania informacji:

 

  • Rozmowa indywidualna, konsultacja,
  • Zebrania ogólne i grupowe,
  • Kąciki dla rodziców, informacja pisemna,
  • Zajęcia otwarte,
  • Wspólne uroczystości i imprezy – festyny.

 

 

 

ZASADY MOTYWOWANIA DZIECI

 

 

  1. Nagrody społeczne:

-        pochwała bezpośrednia (indywidualna),

-        pochwała pośrednia (przed grupą),

-        pochwała przed rodzicem,

-        pochwała przed dyrektorem.

  1. Nagrody: różne emblematy (minki, serduszka itp.).
  2. Nagrody rzeczowe, ustalone wspólnie z rodzicami (np. książeczki do kolorowania, jajko z niespodzianką itp.).
  3. Dyplomy, medale itp.

 

Zasady budowania systemu motywacji:

  1. Łączyć nagrody konkretne ze społecznymi.
  2. Stosować nagrody zaraz po wystąpieniu zachowania pożądanego.
  3. Przechodzić od nagradzania ciągłego do sporadycznego.
  4. Konsultować nagrody z rodzicami.
  5. Nagradzać również próby wykonania czynności, wysiłek, a nie tylko efekt.
  6. Zachować konsekwencję w stosowaniu wzmocnień.

 

Sposoby pomocy dziecku w sytuacjach trudnych:

  1. Ograniczyć zbędne wypowiedzi.
  2. Kierować polecenia do grupy, a gdy dziecko nie reaguje – kierować do niego takie samo polecenie.
  3. Nie zmieniać intonacji głosu.
  4. Nie krzyczeć.
  5. Stosować podpowiedzi werbalne i manualne.

 

 

Cele systemu motywacji: eliminowanie zachowań niepożądanych, nabywanie właściwych nawyków, umiejętności i postaw:

 

Cel 1: Prawidłowe wykonywanie czynności higienicznych, rozwijanie umiejętności samoobsługowych:

-        dozowanie wody,

-        używanie mydła,

-        korzystanie z ręcznika,

-        korzystanie z toalety,

-        mycie zębów,

-        utrzymanie czystości przyborów toaletowych,

-        poszanowanie intymności.

 

Cel 2: Przestrzeganie umów grupowych w zabawach samorzutnych:

-        zakaz biegania w sali zabaw,

-        eliminacja zachowań agresywnych,

-        przestrzeganie kompromisu w zabawie,

-        eliminowanie hałasu,

-        poszanowanie dla pracy i działalności innych,

-        dbałość o porządek.

 

Cel 3: Wyrabianie umiejętności zabawy i pracy w grupie, w zespole, w trakcie zajęć organizowanych, w szczególności:

-        respektowanie poleceń nauczyciela,

-        współdziałanie z kolegami,

-        skupianie uwagi na danej czynności,

-        nieprzeszkadzanie innym,

-        słuchanie innych,

-        sygnalizowanie w miarę możliwości chęci wypowiadania się,

-        przyjmowanie prawidłowej postawy.

 

Cel 4: Kształtowanie nawyków kulturalnego spożywania posiłków i właściwego zachowywania się przy stole:

-        prawidłowa postawa przy stole,

-        umiejętne posługiwanie się sztućcami,

-        korzystanie z kubka i serwetek,

-        eliminowanie głośnych rozmów,

-        nieprzeszkadzanie innym w jedzeniu,

-        w miarę możliwości zjadanie swojej porcji

 

Cel 5: Przestrzeganie umów dotyczących zachowań poza budynkiem przedszkolnym:

-        przestrzeganie zasad bezpiecznego poruszania się po drogach,

-        nieoddalanie się od grupy,

-        reagowanie na sygnały nauczycielki,

-        zachowanie postawy asertywnej w stosunku do obcych osób,

-        bezpieczna zabawa w ogrodzie przedszkolnym,

-        poszanowanie przyrody.

 

 

Zasady budowania systemu motywacji:

  1. Nagrody należy dobrać do zainteresowań i upodobań dziecka.
  2. Łączyć nagrody konkretne ze społecznymi.
  3. Stosować nagrody zaraz po wystąpieniu zachowania niepożądanego.
  4. Przechodzić od nagradzania ciągłego do sporadycznego.
  5. Unikać nadmiaru nagród.
  6. Skonsultować nagrody z rodzicami.
  7. Nagroda nie może być zbyt dostępna, stosowana w domu lub w innych sytuacjach.
  8. Nagradzać również próby wykonania czynności, wysiłek, a nie tylko efekt.
  9. Nagroda powinna być różnorodna, weryfikowana.
  10. W miarę potrzeby należy stworzyć indywidualny system motywacji dla trudnego dziecka.
  11. Zachować konsekwencję w stosowaniu wzmocnień.

 

 

Warunki dokonania wyboru potencjalnych wzmocnień:

  1. Należy wziąć pod uwagę wiek dziecka, rozpoznać jego zainteresowania.
  2. Należy dokładnie określić zachowania, które chcemy wzmacniać (zmienić).
  3. Należy jasno ustalić i wypisać potencjalne wzmocnienia.
  4. Uwzględnić we wzmocnieniach różnego rodzaju nowości.
  5. Wykorzystać wzmocnienia naturalne.

 

 

 

 

Jak pomagać dziecku w trudnych sytuacjach:

  1. Ograniczać zbędne mówienie.
  2. Mówić do grupy, a gdy dziecko nie reaguje – do niego kierować takie samo polecenie.
  3. Wydawać krótkie polecenia, długie dzielić na etapy.
  4. Nie zmieniać intonacji głosu.
  5. Nie krzyczeć.
  6. Stosować podpowiedzi werbalne i manualne.

 

 

 

 

FORMY NAGRADZANIA ZACHOWAŃ RESPEKTUJĄCYCH USTALONE PRZEZ DZIECI I RADĘ PEDAGOGICZNĄ NORMY I ZASADY ZACHOWANIA

 

 

Dzieci młodsze:

*        nagradzanie uznaniem i pochwałą;

*        darzenie dziecka szczególnym zaufaniem, np. zwiększając zakres jego samodzielności;

*        przywilej wykonywania prostych czynności wskazanych przez nauczyciela;

*        atrakcyjne spędzanie czasu, atrakcyjna zabawa w grupie wg pomysłu dzieci;

*        drobne nagrody rzeczowe np. emblematy uznania.

 

Dzieci starsze:

*        nagradzanie uznaniem i pochwałą;

*        darzenie dziecka szczególnym zaufaniem np. zwiększając zakres jego samodzielności;

*        przywileje pełnienia dyżurów i wykonywania innych czynności wskazanych przez nauczyciela oraz pełnienie obowiązków wobec grupy rówieśniczej;

*        atrakcyjne spędzanie czasu, zabawa w grupie wg pomysłu dzieci;

*        drobne nagrody rzeczowe.

 

 

ŚRODKI ZARADCZE W PRZYPADKU NIESTOSOWANIA SIĘ DO USTALONYCH WSPÓLNIE ZASAD

 

Dzieci młodsze:

*        kary naturalne – bezpośrednie następstwo winy (zabawa wodą – mokre ubranie); pozwalamy dzieciom doświadczać w sytuacjach nie zagrażających bezpośrednio bezpieczeństwu dziecka;

*        tłumaczenie i wyjaśnianie;

*        ukazywanie następstw postępowania, tłumaczenie dziecku, aby skłonić do autorefleksji;

*        wyrażanie przez nauczyciela swojego smutku i zawodu z powodu zachowania dziecka.

 

Dzieci starsze:

*        kary naturalne – bezpośrednie następstwo winy;

*        propozycje aktywności mającej na celu rozładowanie negatywnych emocji;

*        tłumaczenie i wyjaśnianie;

*        ukazywanie następstw zachowania, tłumaczenie dziecku, aby skłonić do autorefleksji;

*        wyrażanie przez nauczyciela swojego smutku i zawodu z powodu zachowania dziecka;

*        czasowe odebranie przyznanego przywileju.

 

PRZYKŁADY ZAPOBIEGANIA NIEWŁAŚCIWYM ZACHOWANIOM W GRUPIE I ICH ELIMINOWANIE

 

Oznaka/zachowanie

Co robić?

Dominacja

Odwołaj się do zasady równego udziału wszystkich osób

Mówienie jeden przez drugiego, przerywanie

Zaproponuj taką strukturę, która pozwala każdemu uczestnikowi powiedzieć tylko jedno zdanie.

Jeśli to nie pomaga, zwróć się bezpośrednio do tego, kto przeszkadza, wypowiadając zdanie typu „ja”.

Rozmowy na boku

Przypomnij reguły podstawowe. Poczekaj aż rozmawiający umilkną i poproś ich o udział w pracy grupy.

Zamykamy się w sobie

Zachęcanie do udziału. Jeśli czyjeś zachowanie zakłóca pracę grupy, porozmawiaj z tą osobą.

Ukryte plany

Przypomnij ustalone cele i zmodyfikuj je, gdy okaże się, że grupa ich nie uważa za swoje.

Odwracanie uwagi od tematu jako przejaw napięcia i frustracji. Wysoki poziom frustracji

Jeśli zachowanie to powtarza się, przeciwdziałaj mu. Podziel się swoimi spostrzeżeniami. Porozmawiaj na osobności i wysłuchaj uważnie, by poznać powody takiego takiego zachowania.

„Niszczenie” innych, uprzedzenia, niewłaściwe uwagi pod adresem innych

Działaj łagodząco, buduj empatię. Przypomnij reguły podstawowe. Zwalczaj takie zachowania jako społecznie nie do przyjęcia.

Blokowanie, negowanie

Zastosuj parafrazę, aby zidentyfikować cel blokowania. Przede wszystkim powiedz jasno, co jest dobre. Zwalczaj takie zachowania.

 

 

 

EWALUACJA PRACY WYCHOWAWCZEJ

 

 

Przedszkole Samorządowe w Górnej Grupie ma swoją misję i wizję absolwenta. Wytyczają one długofalowy plan pracy pedagogicznej. Decydują one o treściach przedszkolnego programu wychowania. Ten jest podstawą dla tworzenia specyficznych sytuacji wychowawczych.

            W celu uzyskania rzetelnej wiedzy należy przed przystąpieniem do sporządzania diagnozy ustalić:

  1. Cel badań:

-        Poznanie zachowań i samopoczucia dzieci w przedszkolu oraz monitorowania działań wychowawczych w celu ustalenia sytuacji „na wejściu”, czyli przed rozpoczęciem pobytu dziecka w przedszkolu.

  1. Zakres diagnozowania:

-        Wszystkie dzieci bez względu na wiek.

  1. Sposób monitorowania/ewaluacji/

-        Proponuje się jednakowy tok postępowania dla każdej grupy wiekowej;

*        indywidualne spotkania i rozmowa dyrektora z nauczycielem, rodzicem odnotowana na specjalnie przygotowanym arkuszu,

*        poddanie obserwacji wybranych sytuacji wychowawczo – dydaktycznych związanych z realizacją programu wychowawczego i zebranie danych w arkuszu rozmowy pohospitacyjnej,

*        rozmowa z dzieckiem zgodnie z przygotowanym arkuszem wywiadu,

*        analiza rysunków dziecięcych,

*        analiza dokumentacji nauczycielskiej wg kwestionariusza „System wychowawczy w naszym przedszkolu”,

*        porównanie wyników z opracowanymi standardami sytuacji wychowawczej w przedszkolu,

*        sprawdzenie zgodności działań z podstawowymi celami,

*        obserwacje dzieci,

*        metoda projekcyjna/zdjęcia, kasety wideo/,

*        ocena wykonanych prac,

*        rozmowy o przeżyciach dzieci po uroczystościach, zajęciach, wycieczkach itp.

*        badanie opinii społeczności lokalnej,

*        ankiety.

 

W ewaluacji uwzględnia się opinie wychowanków, rodziców, nauczycieli, pracowników, przedstawicieli organów prowadzących oraz sugestie nadzoru pedagogicznego.

            Zebrane dane i ich porównanie ze standardami mają posłużyć do uzyskania odpowiedzi na następujące pytania:

  1. Czy nauczyciele mają pełną wiedzę na temat swoich wychowanków?
  2. Jakie są efekty działań poszczególnych grup wychowawców?
  3. Jak zachowują się dzieci z poszczególnych grup wiekowych?
  4. Co w pracy wychowawczej należy wzmocnić, z czego zrezygnować, o co ją uzupełnić?

 

Uzyskane informacje zostaną przeanalizowane na szkoleniowym/podsumowującym/ posiedzeniu rady pedagogicznej, której tematem będzie planowanie pracy wychowawczej na kolejny rok szkolny.

            Przewiduje się, że sytuacja wychowawcza będzie diagnozowana dwa razy w roku. Szczególnej diagnozie poddawane będą dzieci 6-letnie uczęszczające do przedszkola od 3 roku życia. Wizja absolwenta przedszkola stanie się wówczas zmierzonym i opisanym faktem.

Rejestr zmian

Osoba odpowiedzialna za treść dokumentu: Mariola Michalaska - dyrektor
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 25 lutego 2012 19:39
Dokument wprowadzony do BIP przez: Mariola Michalska
Ilość wyświetleń: 2625
25 lutego 2012 19:43 (Mariola Michalska) - Zmiana danych dokumentu.
25 lutego 2012 19:39 (Mariola Michalska) - Dodanie dokumentu.