Regulamin hospitacji
w Przedszkolu Samorządowym w Górnej Grupie
Hospitacja to jedna z form pracy dyrektora z nauczycielami realizowana w atmosferze życzliwości, sprzyjająca rozwojowi nauczyciela i diagnozowaniu osiągnięć edukacyjnych wychowanków. Hospitacja jest formą działań nadzoru pedagogicznego, której efekty w postaci lepszej pracy nauczyciela osiąga się poprzez dbałość o rozwój a nie poprzez jednostkową kontrolę.
Cele hospitacji:
Obserwowanie wiedzy i umiejętności oraz postaw wychowanków.
Poznawanie mocnych i słabych stron pracy poszczególnych nauczycieli.
Inspirowanie nauczycieli do rozwoju zawodowego w celu podnoszenia jakości funkcjonowania przedszkola i własnego doskonalenia się.
Zachęcanie do systematycznej ewaluacji rezultatów realizowanego procesu nauczania – uczenia się dzieci.
Hospitacja może obejmować:
wszystkie rodzaje sytuacji edukacyjnych w przedszkolu,
stosowane formy i metody pracy z dzieckiem,
formy współpracy z rodzicami.
Hospitacje mogą odbywać się:
z inicjatywy dyrektora przedszkola (zapowiedziane i niezapowiedziane),
na prośbę (zaproszenie) nauczyciela.
Podstawowe rodzaje hospitacji:
kontrolno – oceniająca, związana z dokonywaniem formalnej oceny pracy nauczyciela,
doradczo – doskonaląca, związana z doskonaleniem metodycznego warsztatu pracy nauczyciela,
diagnozująca, bardziej skoncentrowana na obserwacji dzieci. Hospitacja ta nie musi być związana bezpośrednio z konkretną sytuacją edukacyjną. Może być to całodzienna obserwacja dzieci z danego oddziału przedszkolnego.
Przygotowanie, przebieg i omówienie hospitowanych sytuacji edukacyjnych
Treść tematyki hospitacyjnej wypływa z rocznego planu nadzoru pedagogicznego.
Hospitacje odbywają się w zależności od (zindywidualizowanych) potrzeb nauczyciela.
Hospitacja poprzedzona jest wcześniejszą rozmową dotyczącą tematyki zajęć, metod pracy, problemu dydaktycznego i przedłożeniem przez nauczyciela „Planu metodycznego zajęcia”.
W trakcie hospitacji dyrektor notuje spostrzeżenia w specjalnie dobranym (do rodzaju hospitacji) arkuszu hospitacyjnym.
Rozmowa pohospitacyjna powinna nastąpić nie później niż w trzecim dniu po zajęciach, kiedy to nauczyciel przedkłada arkusz samooceny przeprowadzonego zajęcia otrzymany wcześniej od dyrektora.
Powinna ona być zgodna z ustaloną tematyką indywidualną.
Wynikiem rozmowy pohospitacyjnej powinny być:
ustalenia, co do efektywności metod i form pracy z dzieckiem (indywidualnej lub zbiorowej),
wskazania środków oraz określenia form pomocy ze strony dyrektora umożliwiających realizację zaleceń.
Uwagi końcowe
Warunkiem efektywności pracy hospitacyjnej jest w równym stopniu jej poziom merytoryczny, jak i atmosfera w jakiej jest prowadzona. Życzliwość i otwartość, gotowość do wymiany myśli, obiektywizm, unikanie arbitralności i zacietrzewienia po obu stronach, stanowią warunki powodzenia.
Istotnym czynnikiem, wpływającym na kształcenie właściwej atmosfery wokół hospitacji są zajęcia otwarte prowadzone przez kadrę kierowniczą i innych doświadczonych nauczycieli.
Hospitowana forma zajęć nie powinna stanowić podstawy do wniosków uogólniających o całokształcie pracy nauczyciela, jak również głównej formy kontroli jego pracy.
Tematyka hospitacyjna opracowana dla zespołu nauczycieli nie powinna zdominować indywidualnej tematyki hospitacyjnej.
Hospitacja powinna unikać doraźnych efektów, a jej rezultatem powinien być wzrost umiejętności i wiedzy nauczyciela oraz poziomu jego codziennej pracy.
Regulamin zatwierdzono dnia 30-08-2002 r.
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Przedszkole Samorządowe w Górnej Grupie