Górna Grupa, 01-07-2010r.
Podstawa prawna:
Znowelizowana „Karta Nauczyciela” (kwiecień 2000r.)
UWAGI OGÓLNE
Ocena pracy nauczyciela ma charakter opisowy i jest zakończona stwierdzeniem uogólniającym:
ocena wyróżniająca,
ocena dobra,
ocena negatywna.
Praca nauczyciela, z wyjątkiem pracy nauczyciela stażysty, podlega ocenie. Ocena pracy nauczyciela może być dokonana w każdym czasie, nie wcześniej niż po upływie roku od dokonania oceny poprzedniej lub oceny dorobku zawodowego w związku z zakończonym stażem, z inicjatywy dyrektora przedszkola lub na wniosek nauczyciela, organu sprawującego nadzór pedagogiczny, organu prowadzącego przedszkole i rady rodziców.
Ocena pracy nauczyciela to ocena warsztatu w zakresie:
opieki nad dzieckiem,
wychowania dzieci,
kształcenia dzieci.
W obrębie każdego zakresu istnieją konkretne zadania realizowane indywidualnie przez nauczyciela, które podlegają ocenie. Miernikiem oceny warsztatu jest sposób realizacji zadań i uzyskane efekty.
Szczegółowe informacje dotyczące oceniania nauczycieli znajdują się w rozdziale drugim, artykule szóstym „Karty Nauczyciela”.
ZADANIA W ZAKRESIE KSZTAŁCENIA:
prawidłowy przebieg procesu dydaktycznego tzn. zgodny z zasadą pedagogiki i psychologii oraz mierzenie jakości własnej pracy,
doskonalenie własnych umiejętności dydaktycznych i podnoszenie poziomu wiedzy merytorycznej,
przygotowanie warsztatu pracy,
dbałość o pomoce dydaktyczno-wychowawcze i sprzęt przedszkolny,
indywidualizowanie procesu kształcenia /z uwzględnieniem różnic w rozwoju poszczególnych dzieci i dostosowaniem metod postępowania,
zapewnienie warunków do czynnego uczestnictwa dzieci w realizacji zadań dydaktyczno – wychowawczych,
udzielanie pomocy dzieciom w przezwyciężaniu niepowodzeń na podstawie rozpoznania ich potrzeb,
udzielanie pomocy w rozwijaniu uzdolnień i zainteresowań dzieci /a w szczególności pomoc w przygotowaniu do udziału w konkursach artystycznych/,
różnorodność form sprawdzania wiadomości i umiejętności dzieci.
ZADANIA W ZAKRESIE WYCHOWANIA DZIECI:
znajomość indywidualnego dziecka, a także całej grupy przedszkolnej poprzez prawidłowe zdiagnozowanie środowiska wychowawczego dzieci,
otoczenie indywidualną opieką każdego dziecka w celu zapewnienia mu warunków rozwoju, umożliwienia zdobywania wiedzy, przygotowania do życia w rodzinie i w społeczeństwie,
kształtowanie poprawnych zachowań dzieci w przedszkolu i poza nim /dbałość o porządek we wszystkich pomieszczeniach przedszkola, dyżury dziecięce, poszanowanie mienia przedszkolnego itd./,
planowanie i organizowanie wspólnie z rodzicami i dyrektorem przedszkola uroczystości przedszkolnych, wycieczek itp.,
formy działań wychowawczych w myśl hasła – nauczyciel w przedszkolu zastępuje dzieciom rodziców,
nagrody i kary sprawiedliwie stosowane,
kontakty z rodzicami i poradnictwo dla rodziców,
współpraca ze służbą zdrowia i poradnią psychologiczną – pedagogiczną,
prowadzenie obowiązującej dokumentacji,
praca nad uzyskaniem przez dzieci dojrzałości szkolnej.
ZADANIA W ZAKRESIE OPIEKI:
odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo dzieci w czasie ich pobytu w przedszkolu,
zapewnienie opieki dzieciom, które nie uczęszczają na lekcje religii,
dbałość o higienę pracy umysłowej dzieci,
otoczenie opieką dzieci z rodzin zagrożonych patologią i patologicznych.
INNE ZAJĘCIA I CZYNNOŚCI WYNIKAJĄCE Z ZADAŃ STATUTOWYCH PRZEDSZKOLA, PLANU PRACY PRZEDSZKOLA, DECYZJI RADY PEDAGOGICZNEJ:
obowiązkowe i aktywne uczestnictwo w posiedzeniach rady pedagogicznej,
współpraca z radą rodziców,
prowadzenie praktyk studenckich,
udział w przygotowaniu imprez wynikających z planu pracy przedszkola,
przestrzeganie przez nauczyciela obowiązującego prawa oraz jego postawa moralna.
KRYTERIA OCENY PRACY NAUCZYCIELA
Ocenę wyróżniającą może otrzymać nauczyciel, który przy ogólnie dobrym wypełnianiu wszystkich zadań nauczycielskich trwale wyróżnia się osiąganiem kilku z niżej wymienionych stanów rzeczy lub działań:
Uzyskuje wysokie wyniki dydaktyczne przez swoich wychowanków ustalonych na podstawie badań wystandaryzowanymi narzędziami pomiaru dydaktycznego przez dyrektora przedszkola lub inny nadzór pedagogiczny.
Trwale powtarzają się sukcesy absolwentów przedszkola w dalszej ich edukacji.
Doprowadza dzieci do sukcesów artystycznych itp. w skali rejonu.
Opracowuje i wdraża z sukcesem pedagogicznym własne programy autorskie lub nowatorskie rozwiązania metodyczne.
Podnosi swoje kwalifikacje, uzyskuje stopnie specjalizacji zawodowej, dzieli się doświadczeniami zawodowymi z koleżankami /prowadzi zajęcia pokazowe itp./.
Projektuje i wykonuje prototypy środków dydaktycznych własnych pomysłów.
Poświęca dzieciom /przedszkolu/ dodatkowy czas, organizuje imprezy, wycieczki, podejmuje się prac z organizacyjnych w Radzie Pedagogicznej, intensywnie i owocnie współpracuje z rodzicami, jest twórcą teatrzyku dziecięcego itp.
Pozyskuje przez swoje działanie i kontakty sponsorów świadczących pomoc na rzecz przedszkola.
Mierzy jakość własnej pracy.
Ocenę negatywną otrzymuje nauczyciel, u którego stwierdza się:
Powtarzające się, niezadowalające wyniki dydaktyczne, ustalane na podstawie badań obiektywnymi narzędziami pomiaru dydaktycznego przez dyrektora przedszkola lub inny nadzór pedagogiczny.
Powtarzające się i uzasadnione skargi rodziców na nauczyciela, jego postawę i metody pracy.
Brak dyscypliny pracy, częste spóźnienia, wulgaryzm i brak troski o estetyczny wygląd.
Nieprzygotowywanie się do zajęć, niestosowanie środków dydaktycznych, niemotywowanie dzieci do wysiłku poznawczego, zła jakość pracy opiekuńczo – wychowawczo – dydaktycznej.
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Przedszkole Samorządowe w Górnej Grupie